Teaching English in Cuban Higher Education

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10574404

Palabras clave:

didactics of foreign languages, english, higher education

Resumen

In Cuban Higher Education, English language teaching plays an important role in the comprehensive training of future professionals, helping them acquit in the different sectors of the society. The major – Bachelor of Education, Foreign Languages, English – qualifies English language professionals to carry out the teaching-learning process of the English language in the different educational contexts, and for that, the subject Didactics of Foreign Languages is imparted. In this article, the authors aim to explore the dialectical relationship between the triad – English, didactics and higher education. During the exploratory phase, methods and techniques of the empirical level were used, such as document analysis, observation and interview. Deepening on the didactic aspects that the professor must take into account in the teaching of the English language, a contradiction was spotted – the English language policy based on the Common European Framework of Reference for Languages is implemented in the training of professionals with a non-philologist profile while it is not in those with a philologist profile, i.e., English teachers-to-be.

 

Citas

Abreu, O., Gallegos, M.C., Jácome, J.G., & Martínez, R.J. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Redipe. 6(4), 91-8. https://doi.org/10.36260/rbr.v6i4.227

Byrne, D. (1989). Teaching Oral English. Ediciones Revolucionarias.

Consejo, D. E. (2021). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco_complementario/mcer_volumen-complementario.pdf

Díaz, C., Martínez, P., Roa, I., & Sanhueza, M. (2010). La enseñanza y aprendizaje del inglés en el aula: una mirada a las cogniciones pedagógicas de un grupo de jóvenes estudiantes de pedagogía. Investigación y Postgrado, 25(2-3). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872010000200002

Fontes, O. L., González, L., & Rodríguez, M. (2020). Aprendizaje del Idioma Inglés en la universidad cubana: una prioridad para la formación de profesionales competentes. Cognosis, 5(4). https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i2.2295

García, I., Sierra, B., Quijano, R., & Pérez, M. (2020). La competencia comunicativa en estudiantes de los grados de Maestro: Una revisión sistemática. PUBLICACIONES, 50(3), 19-36. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i3.15744

González, L. (2015). La enseñanza-aprendizaje del ldioma Inglés: métodos y estrategias. Santiago, 145-163. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/730/702/2640

Harsch, C., Collada, I., Gutierrez, T., Castro Alvarez, P., & García, I. (2020). Interpretation of the CEFR Companion Volume for developing rating scales in Cuban higher education. https://doi.org/10.37546/JALTSIG.CEFR3-5

Hernández, R. C., & Cordero, D. (2021). El estímulo de la motivación intrínseca del estudiantado en un curso de inglés como lengua extranjera. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 149–172. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.30

Jackson, F. (2020). La enseñanza del inglés, como idioma extranjero, desde una perspectiva sociolingüística en el aula. Dilemas Contemporáneos. https://doi.org/10.46377/dilemas.v36i1.2323

MES. (2016). Plan de Estudio de la Carrera Licenciatura en Educación, Lengua Extranjera Inglés. https://educa.uho.edu.cu/wp-content/uploads/2016/02/Plan-de-estudio-Educ-_Leng_Extranjeras.pdf

MES. (2017). Documento Base sobre el Perfeccionamiento de la Enseñanza del Inglés. https://educa.uho.edu.cu/wp-content/uploads/2018/03/00_CE_Doc-Base-Perefecc-Ingles.pdf

MES. (2022). Resolución No. 47. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf

Moscoso, M. D. L., Vega, M. V., & Martínez, M. (2019). La evolución del inglés como lengua franca, su enseñanza y aplicación en los negocios. UDA AKADEM, 1(3), 93–114. https://doi.org/10.33324/udaakadem.v1i3.204

Pérez, R., Sardiñas, J. L., y Mejías, J. L. (2023). La política de idioma inglés en la Universidad de Ciego de Ávila. Un reto actual. Educación y sociedad, 21(1), 70-87. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/2328/4375?inline=1

Quintero, B., Bernal, P., & Veitia, M. (2021). La afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142021000100015&script=sci_arttext&tlng=pt

Rey, P. (2018). La Nueva Estrategia de Inglés: una novedosa perspectiva para la Educación Superior Cubana. Santiago (147). https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4432

Smith, S. J. (2016). Cuban Voices: A Case Study of English Language Teacher Education. Comparative Perspectives, 15(4), 100-101. https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/IEJ/article/download/10315/10814

Van, F. & Dávila, G. (2018). Attitudes towards English in Cuban Higher Education. Recent Developments and changes. Editorial Universitat Politècnica de València. 125-132. https://doi.org/10.4995/HEAD18.2018.7911

Wieckenberg, U. (2010). Elements of didactics in e-learning. https://pt.slideshare.net/

Publicado

2024-01-29

Cómo citar

Delgado-Fernández, L., & Puerto-Valdés , A. E. (2024). Teaching English in Cuban Higher Education. Educación Y Sociedad, 22(1), 21–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.10574404

Número

Sección

Artículos