Methodological procedure for the design, execution and control of integrative educational tasks in General Physics

Authors

Keywords:

learning, teaching, teachers’ training, physics

Abstract

The objective of the article is to propose a methodological procedure for the design, execution and control of integrative educational tasks in General Physics. Methods and technical were used such as the analytic-synthetic, the systematizing of the theory and the practice, the
document analysis, the interview to professors and the observation of classes. An intentional
sample of 12 teachers of General Physics discipline and 28 students from the Hydraulics
Engineering Major from Ciego de Ávila University was chosen as part of the research. The
methodology allowed identifying three moments for the development of the integrative educational tasks: design and description of the study guide, orientations to develop the different actions and operations, and methodological considerations, from a systemic approach in their elaboration. The regularities that facilitate its application in an efficient way was established.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación.

Bello, E. (2015). Proceder metodológico para seleccionar las tareas docentes en la enseñanza de la Física. EduSol, 15 (50), 9-16.

Bermejo, R. M. (2016). Compendio de trabajos con carácter interdisciplinario para la Educaciónde Jóvenes y Adultos. Primer Coloquio Internacional de Educación de Jóvenes y Adultos “Desafíos en el contexto económico, político y social actual”. Palacio de Convenciones. La Habana.

Castro, O. (2009). La dirección de la superación de maestros y profesores en la escuela, en dirección, organización e higiene escolar. Editorial Pueblo y Educación.

Chaviano, M., Rojas, R. y Arnaiz, I. (2019). La tarea docente: una vía para potenciar la aplicación integrada de los contenidos geométricos. Ciencia e innovación tecnológica. Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava, 1094- 1102 .

Chaviano, M. (2020) Sistema de tareas docentes para potenciar la aplicación integrada de los contenidos geométricos. [Tesis de Maestría en Dirección del Proceso Educativo]. Universidad” Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila. Cuba.

Consuegra, U. (2019). El aprendizaje de los contenidos geométricos. [Tesis de Maestría en Dirección del Proceso Educativo]. Universidad” Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila. Cuba.

Daudinot, A. y Robert, R. (2014). Integración desde la tarea docente. F Deportes, 19(199).

Ferrer, R. (2017). Sistema de acciones para la elaboración de tareas docentes integradoras en asignaturas técnicas. Revista Edusol, ISSN 1729-8091, Abril-junio. Vol. 17, núm.59, 75-82, 2017.

López, G., Castro, N. y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9(1), 120-128.

Martínez, B. (2018). Sistema de tareas docentes para el desarrollo de la habilidad calcular estadígrafos. [Maestría en Dirección del Proceso Educativo]. Universidad” Máximo Gómez Báez”. Ciego de Ávila. Cuba.

Mass, L. A. (2010). Las tareas docentes integradoras dentro de la estructura de la actividad de estudio. Medisur, 8(6).

Morphew, J. W. & Mestre, J. P. (2018). Exploring the connection between problem solving and conceptual understanding in Physics. Revista de Enseñanza de la Física, 30(2), 75-85.

Neres, R. & Costa, V. (2018). Resolução de Problemas, segundo Pólya, para o ensino de probabilidade usando jogos de loteria. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, 20(2), 369-390. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2

Ortiz, E, & Bello, I. (2015). El desarrollo de la habilidad para formular problemas científicos en la formación inicial del psicólogo. Revista científica y profesional de la Asociación Latinoamericana para la Formación y la Enseñanza de la Psicología – ALFEPSI. Integración Académica en Psicología. 3 (67).

Pérez, N. P., Rivero, H., Ramos, J. M., Sifredo, C. y Moltó, E. (2018). Didáctica de la Física. Tomo I. Editorial Universitaria Félix Varela.

Published

2022-05-24

How to Cite

Molina-Rodríguez, M., Rodríguez-Rodríguez, L. E., & Rojas-Angel Bello, R. T. (2022). Methodological procedure for the design, execution and control of integrative educational tasks in General Physics. Educación Y Sociedad, 20(2), 65–82. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1701

Issue

Section

Artículos