The action plan, plan of activities and plan of improvement as investigation of result

Authors

Abstract

The purpose of the article is to identify the sequence of methodological operations associated with the presentation of practical results for their standardization in the papers of culmination of studies in the pre-service training. The general methodology of the investigation is based on document analysis through a guide for document revision. Data was registered in a qualitative organizer of MsWord (tool “document map”) for further analysis. Diversity in orientations and bibliographical sources is revealed as well as plurality in content and structure of a same type of result. A sequence of methodological operations for the presentation of practical results is offered as well as its conceptualization, use, objective, foundation, justification of its need, social context and structure.

Author Biographies

Jorge Félix González-González, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.




Daimes Gascón-González, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.




References

Capote, M. (2011). ¿Qué tipos de resultados teóricos o prácticos educacionales han sido defendidos en tesis doctorales durante los últimos 14 años en Cuba? Mendive, 9 (4), 230-238.

Carballo-Ramos, E. y Carballo-Cruz, E. (2009). Texto docente. Selección de temas. Centro de estudios del turismo (CENTUR) Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Cerezal, J. y Fiallo, J. (2002). Cómo investigar en pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

De Armas, N. (2011). A modo de introducción: los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. En Colectivo de autores. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. 1-7. Editorial Pueblo y Educación.

De Armas, N. y Valle, A. (2011): Resultados científicos en la investigación educativa. Editorial Pueblo y Educación.

Estévez, M., Arroyo, M. y C. González. (2004). La Investigación Científica En la Actividad Física: su Metodología. Editorial Deportes.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/

metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Lorences, J. (2011). Aproximación al estudio de la metodología como resultado científico. En Colectivo de autores. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. 52-59. Editorial Pueblo y Educación.

Lorences, J. (2011). Aproximación al sistema como resultado científico. En Colectivo de autores. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. 60-74. Editorial Pueblo y Educación.

Marimón, J. A. y Guelmes, E. L. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En Colectivo de autores. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. 8-19. Editorial Pueblo y Educación.

Material mimeografiado ICCP. Ciudad de la Habana, Cuba s/f (como se citó en De Armas, N. (s/f) A modo de introducción: los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico "Félix Varela" de Villa Clara)

Ministerio de Educación Superior. (2010). Resolución Ministerial 210/2007. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. La Habana. Cuba.

Rodríguez, M. A. y Rodríguez, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En Colectivo de autores. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. 20-51. Editorial Pueblo y Educación. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”.

Published

2022-05-24

How to Cite

Gascón-Gonzàlez, D., González-González, J. F. ., & Gascón-González, D. . (2022). The action plan, plan of activities and plan of improvement as investigation of result. Educación Y Sociedad, 20(2), 178–193. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1919

Issue

Section

Aristas y Perfiles