System of actions to prepare teachers in strategies of significant learning of Chemistry from the technological bachelorship

Authors

Keywords:

Chemistry, didactic, learning, teaching

Abstract

Education in Mexico needs continuous improvement of the teaching learning process; therefore, it is necessary to promote the preparation of teachers. An applied field investigation was developed based on a diagnosis which included Chemistry lessons observations and interviews to 200 students and 28 teachers from the Technological Bachelorship. Also, the acquired knowledge was used to build up the practical contribution. The insufficient methodological and didactic preparation of teachers to develop strategies of significant learning was evidenced, then it was stated as problem: How to contribute to the significant learning of Chemistry in the students? A system of methodological actions was designed and its components, structures, functions, hierarchy and links were determined to favor the training of teachers in the use of didactic strategies that could contribute to the significant learning of the students in Chemistry. The specialists corroborated the methodological and scientific relevance of the designed system.

Author Biography

María Borroto-Pérez, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Profesora universitaria titular, Doctora en Ciencias Agrícolas, Licenciada en Química. Ha recibido más de 30 Cursos de postgrados. Fue Miembro suplente del tribunal doctoral de la Universidad de Granada.  Profesor en 2 Diplomados, 5 Maestrías y 3 Doctorados: en Educación Agrícola Superior de las Universidades Autónoma Chapingo y Morelos, México, en el de Ciencias de la Educación Superior en la Universidad de Ciego den Ávila, Cuba y de Gestión de procesos universitarios en Perú; 71 eventos, 102 publicaciones, tutoría a 21 Diplomas, 29 maestrías y  tres doctorados. Ha trabajado doce temáticas de investigación, de carácter agrícola y pedagógico. Ha obtenido distinciones y condecoraciones: Mención especial nacional en la comisión agroalimentaria, Distinción Especial del Ministro de Educación Superior en cuatro ocasiones, Premio anual del Ministerio de Educación Superior a Resultado Científico relevante, Premio anual provincial de la Academia de Ciencias de Cuba en tres años y Nacional en un año.

References

Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, A. (2001). Aprender y enseñar en la escuela. Editorial Pueblo y Educación.

Arenas M.  Fernández T. (2009) Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la Facultad de Ciencias Administrativas de la UABC. Revista de la Educación Superior XXXVIII (150), pp. 7-18.

De Armas, N., Rodríguez, A., Lorences, J., Marimón, J. A. & Guelmes, E. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Curso 85. Congreso Internacional Pedagogía, La Habana, Cuba.

Ginoris, O. (2006). El proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador: del proceso de enseñanza-aprendizaje: métodos de enseñanza aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación.

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2016). Programa Provisional. Décimo grado. Educación Preuniversitaria. Editorial Pueblo y Educación

Mesa A., Guardo., M. y Vidaurreta, R. (2008). Distinciones entre criterio de expertos, especialistas y usuarios en la evaluación de un resultado científico. https//www.Monografías.com

Salgado, R. y Peña, Y. (2017) Habilidades intelectuales esenciales del Proceso de enseñanza-aprendizaje. Seminario de preparación tercer perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Inédito.

Yera, A. I, Martínez, G. y Espinosa, E. (2013). Las habilidades específicas en la enseñanza de la química. VIII Congreso de Didáctica de las Ciencias.

Published

2022-01-24

How to Cite

Borroto-Pérez, M., Torres-Torres, S. C. ., & Lorenzo-Ortiz, R. . (2022). System of actions to prepare teachers in strategies of significant learning of Chemistry from the technological bachelorship. Educación Y Sociedad, 20(1), 15–33. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1920

Issue

Section

Artículos