Cognitive and linguistic development in Early Childhood Education: analysis in the context of Covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

cognition, early childhood education, language development

Abstract

The research analyzes cognitive and linguistic development in early childhood, which is affected by the pandemic caused by Covid-19. The Development Checklist was used, which was applied to 30 infants between 3 and 5 years old, from the School of Innovation of the National University of Education, Ecuador. The research is qualitative in nature, based on the descriptive method. Among the results were stagnation in cognitive and language processes, little stimulation by families and sedentary behavior in the

 

 psychomotor skills of infants. It is concluded that compulsory overcrowding limits infant-infant and teacher-infant school socialization. Cognitive and language development is affected by the few learning stimuli, since virtuality does not allow adequate stimulation in communication and cognition, leading to stagnation in the aforementioned areas of child development.

Author Biographies

Josue Paul Cale-Lituma, Universidad Nacional de Educación, Ecuador.

Diplomado en Inclusión Educativa, Integración, Respeto y Aceptación a la Diversidad del Instituto Iberoamericano en Educación y Complejidad S.C. “PAULO FREIRE”. Estudiante-Investigador en la Universidad Nacional de Educación, miembro del “Grupo de Investigación en Educación Decolonial y Epistemologías Del Sur”, miembro del proyecto de investigación “Vínculos Fami(comu)liares: Lazos, Relaciones y Afectos en la Educación desde las Miradas Infantiles”, miembro del proyecto de vinculación “La educación sexual y de género como herramienta básica para fomentar una cultura de paz y buenas prácticas”, miembro del proyecto Infancias y juventudes escolarizadas: definiciones, conceptualizaciones y prácticas desde el género y la interculturalidad; miembro del proyecto de vinculación Reforzando mis habilidades en Matemática y Lengua y Literatura; embajador del proyecto Brainstorm, de la Universidad San Francisco de Quito y de la University of California of United States – UCLA.

Carol Ivone Ullauri-Ullauri, Universidad Nacional de Educación, Ecuador.

Magister en Psicología de la Educación y Desarrollo Humano en contextos multiculturales (Universitatde Valencia-España).Beca Luisa Cardona.Lic. en Psicología Educativapor la Universidad de Cuenca. Docente-Investigador en la cátedra de Neurociencia Educativa, Desarrollo y Aprendizaje Infantil en Universidad Nacional de Educación. UNAE.Docente-Investigador en las cátedras de Teorías del Aprendizaje, Psicología del Desarrollo Humano, Psicología General y Neurociencias en la Universidad de Cuenca. Investigador en el Centro de Investigación y Posgrados Universidad de Cuenca. Docente de Nivelación de Saberes en la Universidad de Cuenca.Actualmentecursa el Doctorado en Investigación en Psicología-Universitatde Valencia.

Published

2022-01-24

How to Cite

Cabrera-Vintimilla, J. M., Cale-Lituma, J. P., & Ullauri-Ullauri, C. I. (2022). Cognitive and linguistic development in Early Childhood Education: analysis in the context of Covid-19 pandemic. Educación Y Sociedad, 20(1), 210–229. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2004

Issue

Section

Aristas y Perfiles