Accreditation trends guide the performance of university programs and institutions in Cuba

Authors

  • Elme Emelio Carballo-Ramos Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-1260-7160
  • Omar Acevedo-Mayedo Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.
  • Anisia Ruiz-Gutiérrez Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Keywords:

quality, evaluation, accreditation, programs and institutions

Abstract

Evaluation and accreditation are mechanisms that help to promote the improvement of institutions and programs, so that they have information and keep a close follow-up of the proposed objectives, indicators and goals, as well as today it constitutes a challenge in our Higher Education Centers. The research work is carried out with the application of different research

methods and tools with emphasis on the bibliographic and documentary review in the search and understanding of the object of study. The characterization of the evolution of accreditation is articulated to a set of definitions, indicators and procedures for the evaluation of quality that generates a group of regularities and trends, which positions and guides the performance in the short, medium and long term in our institutions and programs and at the same time it becomes the main objective of our work.



References

Addine Fernández, F. y García Batista G. A. (2018). Investigación y aprendizajes en los procesos de evaluación y acreditación de las instituciones de educación superior cubanas. [Ponencia]. IX Taller internacional de evaluación de la calidad y acreditación. La Habana.

Alarcón Ortiz, R (2013). La calidad de la Educación Superior Cuba¬na: Retos contemporáneos. Pedagogía 2013.

Brunner, J., Miranda, D. (2016). Publicación Informe de Educación Superior en Iberoamérica 2016. CINDA. Editorial Universia. http://www.cinda.cl//2016/11/16informe/educacion-superior-en-iberoamerica-2016/#more

Carballo Cruz, E., Betancourt García, M. E. y Carballo Ramos, E. E. (2021). Innovación de productos turísticos en instalaciones hoteleras. Un procedimiento desde los sistemas adaptativos complejos. Retos de la Dirección, 15(1), 1-26.

Carballo-Cruz, E., Yera, R., Carballo-Ramos, E., y Betancourt, M. E. (2019). An Intelligent System for Sequencing Product Innovation Activities in Hotels. IEEE Latin America Transactions, 17(02), 305-315.

Carballo Ramos, E., Carballo Cruz, E., y Yera Toledo, R. (2019). Vinculación entre actores locales para la gestión del conocimiento y la innovación en municipios. Retos de la Dirección, 13(1), 86-102.

Carballo Ramos, E., Acevedo Mayedo O. et al (2020). La evaluación prospectiva y la sabermetría en el aseguramiento y la mejora continua de la calidad en la Universidad de Ciego de Ávila.12mo. Congreso Internacional de Educación Superior "Universidad 2020". Habana, Cuba

Del Pozo Rodríguez, P. P., Lezcano Neyra, C. E. y Franco Flores, F. (2018). Educación Superior de calidad. Editorial Universitaria, 1a. ed., 2020, 76.

Fernández Lamarra, N. (2012). Universidad y calidad en América La¬tina una perspectiva comparada. Interrogantes y desafíos. Avaliaçao: Revista da avaliaçao da educasâo superior (Campinas), 17 (3).

Lemaitre, M. J. (2018). Gestión Interna de la Calidad. [Ponencia]. Taller internacional. Chile

Ministerio de Educación Superior (2018): Resolución 150, 2018 Sistema de Evaluación y Acreditación de la educación superior (SEAES).

Noda Hernández, M., Surós Reyes, E. y Dopico Mateo, I. (2016). Libro de Gestión de la Calidad en las IES Tomo 1 publicado con ISBN 978-9942-17-029-3. Instituto Superior Tecnológico Bolivariana, Ecuador. Octubre 2017. Capitulo El modelo para la evaluación y la acreditación en Cuba. Su contribución a la Innovación universitaria p 223-240.

Saborido Loidi, JM (2018). La universidad y la agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la reforma universitaria de Córdoba. Visión desde Cuba. [Discurso de apertura] Congreso Internacional Universidad 2018, La Habana, Cuba.

Published

2023-01-31

How to Cite

Carballo-Ramos, E. E., Acevedo-Mayedo, O., & Ruiz-Gutiérrez, A. (2023). Accreditation trends guide the performance of university programs and institutions in Cuba. Educación Y Sociedad, 21(1), 1–13. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2046

Issue

Section

Artículos