Criteria of principals of elementary schools from Venezuela municipality on creativity in their school management

Authors

Keywords:

creativity, school directors , school management

Abstract

The objective is to assess the criteria of the principals of schools of the primary educational level from Venezuela municipality in Ciego de Ávila on creativity in their school management. A

 

characterization of creativity and school management was made. For this aim, a search of articles and books from the last five years indexed journals in Scielo and Latindex was carried out about creativity and performance. Observations of school management, surveys and interviews were done with a sample of primary school principals. The results were triangulated with interviews with leaders of the municipality and observations of the researchers. Contradictory views are described between the criteria that school directors have and the results of the observation of school management done by the researchers and educational leaders of the municipality.

References

Alonso, S. (2002). Dirección estratégica y administración por objetivos en el MINED. https://es.scribd.com/document/495577478/DIRECCION-ESTRATEGICA

Betancourt, J. (1998). La creatividad una ciencia del futuro. Editorial Academia.

Caballero, P., Sánchez, S. y Belmonte, M. (2019). Análisis de la creatividad de los estudiantes universitarios. Diferencias por género, edad y elección de estudios. Educación XX1, 22(2), 213-234, doi: 10.5944/educXX1.22552

Fariñas, G. (1997). Diagnóstico psicológico y evaluación escolar: actualidad y perspectiva. Revista Cubana de Psicología. 6 (3).

Fernández, J. R., Llamas, F. y Gutiérrez, M. (2019). Creatividad: Revisión del concepto. REIDOCREA, 8, 467-483

García, F., Juárez, S. y Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Rev. Cubana Edu. Superior, 37(2), 206-216.

GRAFFE, G. J. (2019). Gestión educativa para la transformación de la escuela Rev. Ped, 23(68), 495-517.

Marcone, P., Agudelo, M., Rojas, M., Godoy, J. y González J. (2020). Autopercepción de las competencias de creatividad de innovación en estudiantes universitarios en Ciencias de la Salud: Factores de desarrollo. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(3), 64-85.doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29262

Martínez, M. (2002). Diagnóstico y Desarrollo de la Creatividad del Maestro. https://es.calameo.com/read/000233168900b3d732088

Mitjáns, A. (1995). Creatividad, Personalidad y Educación. Editorial Pueblo y Educación.

Palomino, M. R. y Flores, G. S. (2021). La creatividad una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de la Educación. Volumen Especial

Pla, R (2017). Modelo del profesional de la educación. Sus competencias docentes. Editorial Academia.

Quimis, J. R, Barberán, J. P. Roca, P. (2019). Creatividad profesional: necesidad de la universidad actual. Opuntia Brava, 11(Número Especial), 35-44.

Remedios, J. M. (2015). Desempeño, creatividad y evaluación de los docentes en el contexto de los cambios educativos de la escuela cubana. Curso 75 del Congreso Internacional Pedagogía 2014.

Rivera, E. (2020). Desarrollo de creatividad en docentes por medio de taller. [Tesis en opción al grado de doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Cuauhtémoc Plantel Aguascalientes]. ttps://www.ucuauhtemoc.edu.mx/educacionadistancia/comunidadead/ application/ views/repositoriodetesis/TesisfinalEduardoRiveraArteaga.pdf

Velázquez, N. y Valiente, P. (2019). La gestión del director escolar en la dirección institucional del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(67), 97-104.

Published

2022-01-24 — Updated on 2022-01-24

Versions

How to Cite

Santo Domingo-Núñez , D. ., Pla-López, R. V. ., & González-González, K. . (2022). Criteria of principals of elementary schools from Venezuela municipality on creativity in their school management. Educación Y Sociedad, 20(1), 65–80. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2084

Issue

Section

Artículos