Theoretical and methodological conception for the bioethical formation of the teaching nurse

Authors

  • Hildelaise Candelaria Pérez-Nápoles Filial de Ciencias Médicas de Morón
  • María del Carmen Rodríguez-Domínguez Universidad de Ciencias pedagógicas "Manuel Ascunce Domenech"

Abstract

Nursery is a human profession. Professionals should work in correspondence to ethical principles, for that reason they should be trained under the ethical formation of the society. However, based upon the limitations shown in the bioethical formation of the teaching nurse, thus the objective of this paper is to offer the evaluation of the impact of the effectiveness of the theoretical and methodological conception in the bioethical formation of the teaching nurse at the branch of the University of Medical Sciences in Morón, Ciego de Ávila province.

References

Acosta, J. (1999). Bioética desde una perspectiva cubana. La nueva dimensión de la relación médico paciente en nuestros días. La Habana: Centro Félix Varela.

Agramante, A. (2006). Criterios para optimizar el proceso de enseñanza de enfermeros profesionales [versión electrónica]. Revista Cubana Enfermería.

Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: MES.

Álvarez, J. (2008). Cómo se fundamenta la bioética. Barcelona: Herder.

Amaro, M. (1996). Principios básicos de la Bioética. Revista Cubana de Enfermería, 12 (1). Ciudad de La Habana.

Amaro, M. (2004). Toma de decisiones éticas aplicadas a la especialidad de enfermería. Revista Cubana de Enfermería, 20(3). Ciudad de La Habana.

Báxter, E. (1989). La formación de valores, una tarea pedagógica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Bello, N. (2006). Nuevo Modelo Pedagógico de Enfermería un gran reto. Revista Cubana de Enfermería, 22 (4). Ciudad de la Habana.

Canto, A. Del (2000). El carácter sistémico de las concepciones teóricas. Consultado en marzo de 2012, página web: www.csociales.edu.cu

Carrera, J. (1999). Una ética para la bioética. Instituto Borja de Bioética. Barcelona.

Castillo, M. (2006). Estrategia de superación para los profesores de preuniversitario en la Dirección de la Educación para la Salud. Tesis en opción al grado científico de doctora en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico "Félix Varela Morales". Villa Clara.

Castro, F. (1998). Los valores que defendemos. Discurso pronunciado el 24 de febrero de 1998, Año del Aniversario 40 de las Batallas Decisivas de la Guerra de Liberación (s.1): Ed. Política.

Código de Ética de Cuba (1885).

Documentos Normativos para el trabajo de la Enfermería en Cuba. (2002). Carpetas Metodológicas No 1, 2,3 MINSAP, Reunión Metodológica. La Habana.

Egaña, E. (2010). La estadística. Herramienta fundamental en la investigación pedagógica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Encyclopedia of Bioethics. (1965). EU.

Horruitiner, P. (2007). La Universidad cubana: el modelo de formación. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XII No. 4. [Versión electrónica].

Lemus, E., & Sansó, F. (1997). Retos de la ética médica en la APS. En: Acosta, JR. Bioética desde una perspectiva cubana. La Habana: Centro Félix Varela.

Leontiev, A. (1982). Actividad, conciencia, personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lescaille, M. (2007). La Ética y la Bioética en el Pregrado. Revista de Ciencias Médicas, versión ON-Line ISSN1729-519X. La Habana.

Martí, J. (1990). Ideario Pedagógico. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Núñez, M. (1997). Bioética: el médico un educador. En: Acosta, JR. Bioética desde una perspectiva cubana. La Habana: Centro Félix Varela.

Roldán, M. (2008). Bioética y Enfermería: diálogo transdisciplinario. Consultado el 10 de enero del 2012

Vigotsky, L. (1998). Vigotsky y la concepción histórico-cultural. En Revista Educación. No. 3. La Habana. (Ene-mar).

Published

2014-03-20

How to Cite

Pérez-Nápoles, H. C. ., & Rodríguez-Domínguez, M. del C. . (2014). Theoretical and methodological conception for the bioethical formation of the teaching nurse. Educación Y Sociedad, 12(1), 24–42. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2147

Issue

Section

Impacto pedagógico