Pedagogical strategy for the development of student autonomy in the Medical School

Authors

Keywords:

autonomía educacional, estudiante universitario, formación profesional, educación médica

Abstract

The students of the Medical Sciences Faculty of Morón manifest difficulties with their independence in the solution of the different problems settled down by the formative process
in which they participate. A diagnostic study revealed the necessity to develop the student
autonomy in the management of the formative process through individual integral projects.
Therefore, it was determined as objective to propose a pedagogical strategy aimed at favoring
the development of autonomy in students. A longitudinal panel design with the use of
observation, surveys and interviews was used to evaluate the effectiveness of the proposal. As
a result, a progressive ascent of the autonomy of the participant students was evidenced in
the investigation.

References

García, A., Ulloa, E., Peñate, I. y Reyes, R. (2017). Reflexiones pedagógicas. Editorial Universitaria. https://books.google.es/booksid=Sc75DwAAQBAJ&lpg=PP3&ots=

ED12zqLN&lr&hl=es&pg=PP3#v=twopage&q&f=tre

García, A. y Ulloa, E. (2019). La educación intencional pedagógica para cuidar la vida. Editorial Académica Española.

https://www.abebooks.com › 9786200033284

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: The McGraw-Hill Companies. https://www.esup.edu.pe/...investigacion/Metodologia%20de%20la%

investigación%25.

Meneses, M. y Ruiz, F. (2017). Estudio longitudinal de los comportamientos y el nivel de actividad físico-deportiva en el tiempo libre en estudiantes de Costa Rica, México y España. RETOS, 31, 219-226. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.53396

Ministerio de Educación Superior (2018). Reglamento docente y metodológico. Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Pérez, Martínez, Y., González, Fernández, E., Acosta, Fuentes, A., Concepción, Pérez, N., Pérez, Rodríguez, C. (2015). El trabajo educativo como vía para el fortalecimiento de valores en la Carrera de Medicina. Revista Ciencias Médicas, 19(6), 13–29 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000600021

Pla, R. y Ramos, J. (2016). La categoría contenida en el proyecto educativo para la formación integral de los profesionales. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 124. https://redib.org/Record/oai_articulo1436225-la-categor%C3%ADacontenido-en-el-proyecto-educativo-para-la-formaci%C3%B3n-integral-de-losprofesionales

Sánchez, I. y Casal, S. (2016). El desarrollo de la autonomía mediante las técnicas de aprendizaje cooperativo en el aula de l2. Revista Interuniversitaria de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, Porta Linguarum 25, 179-190. www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero25/13%20Irene%20Sanchez.pdf

Síntesis del plan de estudio de la carrera de Medicina. (2022). Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. INFOMED. https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudiosacademicos-autofinanciados/sintesis-del-plan-de-estudio-de-la-carrera-de-medicina/

Toala, J. D., Loor, C. E., Pozo, M. J. (2018). Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente: ”desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI” / coordinado por Manuel Roberto Tolozano Benítez, Rosalía Arteaga Serrano, 2018, ISBN 978-9942-17-033-0, 691-700. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7220658

Vázquez, L. C. (2019). Desarrollo de la autonomía grupal en la Licenciatura en Educación Pedagogía-Psicología. [Tesis doctoral, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez].

Vázquez, L. C., García, A. D. y Díaz, D. R. (2022). Concepción pedagógica para el desarrollo de la autonomía grupal en la Licenciatura en Educación Pedagogía-Psicología. Educación y sociedad, 20(1), 1-14 https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2106/3682

Vera, B. L, Moreno, J. (2020). La autonomía de los estudiantes y las designaciones académicas

en el campo universitario. Revista Universidad y Sociedad 12(6), 68-77. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1815.

Published

2022-05-24

How to Cite

Morales-Pérez, D., García-Gutiérrez, A. D., & Morell-Alonso, D. (2022). Pedagogical strategy for the development of student autonomy in the Medical School. Educación Y Sociedad, 20(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2225

Issue

Section

Artículos