Performance of legal specialists in the direction of the practicum of law students

Authors

  • Mirna Riol-Hernández Universidad de Ciego de Avila Máximo Gómez Báez, Cuba.
  • Claudia González-Cruz Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Keywords:

professional learning, professional development, practicum

Abstract

The direction of the practicum by the specialists of the legal organizations is essential in the training of the students of the Law Major. In the approach of the issue, limitations were evidenced in the professional pedagogical performance of these specialists. The objective of the article is to characterize the current state of pedagogical professional performance in the direction of the practicum. Dimensions and indicators were established, which from the application of different instruments such as observation of practicum activities, surveys to managers and discussion group with the participation of specialists, allowed to provide as a result the characterization of the pedagogical professional performance of specialists from legal bodies in the management of students´ practicum.

References

Alfonso, D. (2010). La formación investigativa en la carrera de Derecho: estudios jurídicos en la Universidad de Pinar del Río. Odiseo, 8(15), 1-17.

De Vivero, F. (2014). La enseñanza del Derecho encaminada a formar abogados. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12 (3), 111-125.

Díaz, L. (2017). Incidencia de la formación del estudiante de Derecho desde las áreas de instituciones del Derecho civil y familia. Ediciones Astro Data.

Donis, H. (2017). Estrategia didáctica para el desarrollo de la disciplina de Fundamentos Prácticos del desempeño jurídico en la carrera de Derecho [Tesis de Maestría, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba].

Figueredo, O. (2018). Necesidad social de los fundamentos filosóficos de la superación del juez profesional egresado en la solución de conflictos sociales. Ecos de la Academia, 7(14), 101-113.

García, J. (2012). El aprendizaje cooperativo y colaborativo en la formación de los jueces y juristas. Revista de Educación y Derecho, (6), 1-22.

Goite, M. y Fernández, M. (2017). Pilares de la Formación Posgraduada del Jurista en Cuba. Florida Journal of International Law, 29(1), 11-18.

Guerra, J., Coste, J. y Carmona, J. A. (2016). Los modos de actuación profesional: Necesidad y reto en el proceso formativo de la Carrera de Estomatología. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 2 (2), 12-22.

Hernández, T., Rojas, M. y Brito, S. (2013). Una mirada al desempeño didáctico del docente de la carrera Pedagogía-Psicología. Pedagogía y Sociedad, 16(37), 1-11.

Illera, M. (2017). Relación de la teoría y la práctica en la enseñanza del Derecho. Revista Espacios, 38(45), 20-25.

Lago, M., Alea, M. y Rodríguez, J. (2019). El mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes para la evaluación formativa. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33 (1), 1-18.

Lugo, D. (2014). La evaluación práctico-profesional en la formación del jurista [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba].

MES (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Dirección de Formación Docente MES.

MES (2019). Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel superior. Dirección de Formación Docente MES.

Ochoa, J. A. (2012). Modelo para favorecer las competencias profesionales básicas del licenciado en derecho de la Universidad de Holguín a través del componente laboral. Pedagogía Universitaria, 17(5), 98-110.

Pelayo, M. (2011). La mediación como vía complementaria de resolución de conflictos [Tesis de Doctorado, Universidad de Salamanca, Salamanca, España].

Repilado, L. (2020). Desempeño profesional didáctico del profesorado de la carrera de Derecho [Tesis de Maestría, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba].

Published

2022-05-24

How to Cite

Riol-Hernández, M., & González-Cruz, C. . (2022). Performance of legal specialists in the direction of the practicum of law students. Educación Y Sociedad, 20(2), 114–129. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2226

Issue

Section

Artículos