INTEGRATION OF NEURO-SCIENTIFIC KNOWLEDGE FROM THE STUDY OF AUTISM IN THE UNIVERSITY CURRICULUM

Authors

  • Noelia de las Mercedes Pérez Marrero Universidad de Holguín, Cuba.
  • Sonia Aurora Ponce Reyes Universidad de Holguín, Cuba.
  • Fidel Ramón Gonzáles Quincho Asociación Educativa Internacional “Intellectun” Lima, Perú.

Keywords:

autismo, formación de docentes, neurociencias, neuronas espejo

Abstract

The article is derived from the pedagogical didactic management regarding the integration of Neurosciences in the permanent training of teachers. Its content offers a response to the weak scientific update of those of the university faculty in recent discoveries about the brain and its value in the direction of the educational process and teaching learning, from childhood autism as an educational problem. Its content is congruent with the internalization actions that are generated between the University of Holguin (Cuba) and International Educational Association Intellectun (Lima, Peru)   as well as the scientific management in the national project associated with the program “Neuro-didactic training of the professional of the Initial and Basic Education ”of the Ministry of Education of Cuba. The most significant results focus on the professionalization of undergraduate students in curriculum management for the integration of Neurosciences in teacher training, based on neuroscientific knowledge about autism.

 

References

Addine, F. (1996) Alternativa para la organización de la práctica laboral investigativa en los Institutos Superiores Pedagógicos. [Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba.]

Calzadilla - Pérez, O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Actualidades Investigativas en Educación, 17 (2), 1-27. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709

Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2015). Objetivos de trabajo de la organización para el año 2016. Editorial Félix Varela.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (MES, 2016). Plan de estudio de la Licenciatura en Educación Primaria (Plan de Estudio “E”). La Habana, Cuba.

Encuentro Nacional de autores de estudios pedagógicos de autismo en Cuba (2019). Escuela Especial de Autismo “Haydeé Santamaría”. Ciudad de Holguín, Cuba.

Frith, U. (1991). Autism and Asperger syndrome. Cambridge University. http://doi.org/10.1017/CBO9780511526770

Giraldo L.R., Restrepo F., Arboleda V.A. (2018). Trastorno del espectro autista, encefalografía y neuronas espejo. https://doi.org/10.22379/24224022215

Iesalc-Unesco. (Junio, 2008). Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina. Cartagena de Indias, Colombia. http://www.oei.es/histórico/salactsi/cres.htm

Orosco, M. (2008). Diagnóstico integral del autismo en Cuba. Documento inédito.

Rico, P., Santos, E., Martín-Viaña, V., García, M., y Castillo, S. (2008). Modelo de la escuela primaria. Editorial Pueblo y Educación.

Riviére-Gómez, A. (1990). El desarrollo y educación del niño autista. https://dialnet.unirioja.es

Unesco. (2009). Conferencia mundial de Educación Superior 2009. Paris: Francia. https://www.congresouniversidad.cu/sites/default/files

Unesco. (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Incheon, Corea: Unesco.

Published

2022-10-24

How to Cite

Pérez Marrero, N. de las M., Ponce Reyes, S. A., & Gonzáles Quincho, F. R. . (2022). INTEGRATION OF NEURO-SCIENTIFIC KNOWLEDGE FROM THE STUDY OF AUTISM IN THE UNIVERSITY CURRICULUM. Educación Y Sociedad, 20(3), 48–63. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2238