The accreditation process for a degree career in Argentina

Authors

Keywords:

accreditation of careers, self-evaluation, quality management, massive career

Abstract

The National University of Córdoba (UNC), defines in its Participatory Strategic Plan the actions to be carried out in order to improve the quality of its management and to carry out institutional evaluation periodically. In line with this, the Faculty of Economic Sciences (FCE) in its Institutional Development Plan identifies in its dimensions, the strategic guidelines,
objectives and indicators that monitor the quality of its management on an ongoing basis. This paper describes the accreditation process of the FCE - UNC Public Accountant career, undergraduate, professional and mass career, its stages and the requirements of the National
Commission for University Evaluation and Accreditation (CONEAU). The main objective
was to establish a guide for the self-evaluation of degree careers with these characteristics.
The results obtained were satisfactory and are related with the design of a procedure for the
planning and organization of this process. 

References

Baños Martínez, M. A., y Michelena Fernández, E. (2021). El proceso de acreditación de carreras. Revista Cubana de Educación Superior, 40 (1).

Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU) (2017) Ord. N°63.

Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU) y Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior en Iberoamérica. Libro digital, 1° ed. CABA, República Argentina.

Contreras, Y. A. M., y Rueda, L. M. Y. (2021). Autoevaluación institucional y mejora continua en una universidad de la provincia constitucional del Callao. Educación y sociedad, 19(2), 64-75.

De Marecos, L. M. D. (2021). Procesos de autoevaluación y autorregulación de carreras de la Universidad Nacional de Pilar. Revista de Ciencia Latina, 5 (5), 8375-8394.

Diálogo Interamericano (2016). Construyendo una educación de calidad: un pacto con el futuro de América Latina. Comisión para la Educación de Calidad para Todos. Buenos Aires.

http://www.thedialogue.org/resources/construyendo-una-educacion-de-calidad/

González, J. G., y Ambriz, R. S. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Educación, 22 (43),131-147.

Gutiérrez, A. R., Alvarez, A. H., y Pérez, R. L. (2021). Proceso de acompañamiento para la evaluación y acreditación de carreras y programas de postgrado. Educación y sociedad, 19(1), 170-182.

Ministerio de Educación de la República Argentina. (2017). Resolución N° 3400.Objetivos de Desarrollo Sostenible | PNUD. (2015). https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Villanueva, Ernesto F. (2002). El sistema argentino de evaluación y acreditación universitaria. Anuario de Educación Superior de la República Argentina.

Villanueva, Ernesto F. (2004). La Acreditación en América Latina: El caso de Argentina en la Riaces y en el Mercosur. Revista Iberoamericana De Educación. 35, 99-112.

Published

2022-05-24

How to Cite

Beatriz -Peretto, C., & Caro, N. P. . (2022). The accreditation process for a degree career in Argentina. Educación Y Sociedad, 20(2), 42–64. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2276

Issue

Section

Artículos