Procederes metodológicos para la integración del contenido en la Disciplina Principal Integradora

Authors

  • Odalys Fis Díaz Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.
  • Marilyn Beatriz Fabá Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez, Cuba.
  • Vania del Carmen Guirado Rivero Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez, Cuba.

Keywords:

componente investigativo, disciplina, integración de contenidos

Abstract

The results of the project "The initial and permanent training of the Early Childhood Education professional, for the direction of the educational and teaching-learning process in the province of Ciego de Ávila" and the analyzes carried out in the Main Integrative Discipline, from the Bachelor's degree in Primary Education have confirmed the need to integrate the contents, from the investigative component. In the validation reports of the subjects corresponding to the last two courses, limitations related to the insufficient systematicity of the contents in the discipline, scarce use of active methods for the development of investigative skills, incoherence in the study guides are identified. For these reasons, the authors of this work set themselves the objective of determining the methodological procedures that should be used to enhance the integration of content from the investigative component.

References

Álvarez, D. (2014). El desempeño profesional pedagógico del tutor en la Licenciatura en Educación Especial [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Álvarez, L. (2012). Modelo didáctico para el diseño de tareas de aprendizaje en la práctica - laboral investigativa desde la disciplina formación general [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Chirino, M. V. (2012). Didáctica de la formación inicial investigativa en las universidades de ciencias pedagógicas. VARONA, (55), 18-24 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360633907004

Consejo Superior de Universidades. (1962). La reforma de la enseñanza Superior en Cuba. Colección: Documentos. La Habana: Universidad de La Habana.

Horruitiner P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento Base para el diseño de los Planes de estudio “E”. Ciudad de la Habana. Cuba. Ministerio de Educación Superior.

Modelo del Profesional. (2016). Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Ciudad de la Habana. Cuba.

Modelo del Profesional. (2016). Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Ciudad de la Habana. Cuba.

Parés, R. M. (2018). La formación laboral investigativa de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Logopedia para dirigir la atención logopédica integral [Tesis doctoral, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez].

Valdés, A. I. (2017). El desarrollo de habilidades pedagógicas profesionales en la formación inicial del logopeda para la atención a la disfonía [Tesis doctoral, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca].

Published

2022-10-24

How to Cite

Fis Díaz, O., Beatriz Fabá, M. . ., & Guirado Rivero , V. del C. . (2022). Procederes metodológicos para la integración del contenido en la Disciplina Principal Integradora. Educación Y Sociedad, 20(3), 64–78. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2316