Implementation of Virtual Simulations in teaching and learning for Environmental Education

Authors

  • Evaristo Solano Tenorio Establecimiento Educativo Antonia Santos, Montería, Colombia.
  • Elvira Pérez Puche Establecimiento Educativo Antonia Santos, Montería, Colombia.
  • Adelina Caballero Guevara Establecimiento Educativo Antonia Santos, Montería, Colombia.

Keywords:

virtual simulations, teaching, learning, environmental education

Abstract

Virtual simulations are used as an important tool to favor the educational processes of teaching and learning. This study sought to analyze from the perceptions of students and teachers the implementation of virtual simulations in the teaching and learning of environmental education in 9th grade. The research was carried out from a case study, based on interviews with 2 natural science teachers and 5 9th grade students. The findings showed the emergence of 3 categories: relevance and suitability of virtual simulations for the content, usefulness of virtual simulations in teaching and learning environmental education, and limitations in the implementation of virtual simulations. It was found that virtual simulations are an important ally for teachers and a useful and attractive tool for students, contributing to the teaching and learning of environmental education.

References

Arbex, D. F., Jappur, R., Selig, P., & Varvakis, G. (2012). Ergonomic aspects simulation digital online: an educational game proposal to promote environmental education. Work, 41, 6011–6015. https://doi.org/10.3233/WOR-2012-1052-6011

Ayón-Parrales, E. B., & Víctores-Pérez, M. del C. (2020). La simulación: Estrategia de apoyo en la enseñanza de las Ciencias Naturales en básica y bachillerato, Portoviejo, Ecuador. Dominio de Las Ciencias, 6(3), 4–22. https://doi.org/10.23857/DC.V6I3.1204

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Constitución Política de Colombia, (1991). http://www.secretariasenado.gov.co/constitucion-politica

García-Romano, L., & Occelli, M. (2019). Un modelo analítico para caracterizar recursos tecnológicos basados en contenidos científicos. Revista de Enseñanza de La Física, 31(1), 15–25. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/128161

Góngora-Zambrano, R. W., & Santana-Giler, F. E. (2021). Fortalecimiento teórico-práctico de la enseñanza de la Química mediante la aplicación de simuladores virtuales a los estudiantes de 2do año de Bachillerato de la Unidad Educativa Técnico Uruguay de la ciudad de Portoviejo de la provincia de Manabí. Revista Cognosis, 6(2), 71. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2922

Guillén, F. C. (1996). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 11, 103–110. https://doi.org/10.35362/rie1101159

Hayk, P., & León, K. E. C. (2021). Barreras para la educación ambiental en la educación secundaria. Revista Conrado, 17(S1), 153–158. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1761

Laskowski, R., Chybowski, L., & Gawdzińska, K. (2015). An engine room simulator as a tool for environmental education of marine engineers. Advances in Intelligent Systems and Computing, 354, 311–322. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16528-8_29

Macedo, B., & Salgado, C. (2007). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Revista de La Cátedra Unesco Sobre Desarrollo Sostenible, 1, 29–37. https://www.ehu.eus/cdsea/web/wp-content/uploads/2016/12/Revista1.pdf#page=31

Decreto 1860, (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Occelli, M., & García-Romano, L. (2018). Las Simulaciones en la Enseñanza de la Biología. Docentes Conectados, 1(1), 3–16. https://www.evirtual.unsl.edu.ar/revistas/index.php/dc/article/view/15

Ojeda-Barceló, F., Gutiérrez-Pérez, J., & Perales-Palacios, F. J. (2009). ¿Qué herramientas proporcionan las Tecnologías de la Información y la Comunicación a la educación ambiental? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 6(3), 318–344. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2009.v6.i3.02

Ordóñez-Diaz, M. M., Montes-Arias, L. M., & Del Pilar Garzón-Cortés, G. (2018). Importancia de la educación ambiental en la gestión del riesgo socio-natural en cinco países de América Latina y el Caribe. Revista Electronica Educare, 22(1), 345–363. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.17

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Mardones, R., & Sáez, F. (2017). Diseños de Investigación y Muestreo Cualitativo. Lo Complejo de Someter la Flexibilidad del Método Emergente a una Taxonomía Apriorística. Atas CIAIQ2017, 2, 1111–1120. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1312

Rhenals-Ramos, J. C. (2021). Desigualdades Socioeducativas en el Contexto Colombiano: Perspectivas de Transformación Pedagógica en Tiempo de Crisis. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 10(1), 5–11. https://doi.org/10.37843/rted.v10i1.186

Rivera-Machado, A. Y., & García-Carrillo, L. S. (2021). La investigación Cualitativa: Una mirada a partir del estudio de caso en los contextos educativos. Revista Inclusiones, 8(3), 269–277. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2953

Rodriguez-Llerena, D., & Llovera-González, J. (2010). Estudio comparativo de las potencialidades didácticas de las simulaciones virtuales y de los experimentos reales en la enseñanza de la Física General para estudiantes universitarios de ciencias técnicas. Latin-American Journal of Physics Education, 4(1), 181–187. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3695947

Roldan, C. (2021). Educación ambiental : limitaciones del proceso de enseñanza en el aula [Universidad Nacional de Quilmes]. https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3003

Romero-López, D., & De Benito-Crosetti, B. (2020). Diseño de una propuesta didáctica para el uso de simuladores virtuales en la rama sanitaria de Formación Profesional. Revista Interuniversitaria de Investigación En Tecnología Educativa, 1–16.

Solano-Tenorio, E., & Pérez-Puche, E. (2022). Implementación de Simuladores virtuales prediseñados PhET como estrategia de enseñanza de educación ambiental en grado noveno de la Institución Educativa Alfonso Builes Correa, del Municipio de Planeta Rica. [Universidad de Córdoba]. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/5164

UNESCO. (2009). World Conference on Education for Sustainable Development. Bonn Declaration. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188799

Urra-Medina, E., Sandoval-Barrientos, S., & Irribarren-Navarro, F. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación En Educación Médica, 6(22), 119–125. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.147

Valladares-Fuente, F. E. (2020). Development of a Multimedia Program to Promote Environmental Education of Zoology. Society & Sustainability, 2(3), 1–9. https://doi.org/10.38157/society_sustainability.v2i3.168

Valles, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis Editorial Madrid. https://eva.fic.udelar.edu.uy/pluginfile.php/25827/mod_resource/content/1/Valles%2CMiguel%281999%29Tecnicas_Cualitativas_De_Investigacion_Social.pdf

Vera-Pedroza, A., Reyes-Andrade, D., & Robles-Camacho, Julio, C. (2015). El aprendizaje basado en problemas (abp) como estrategia para favorecer el aprendizaje en la materia de desarrollo sustentable dentro del itspr. iiI Congreso Internacional de Investigación: Educación y Globalización. https://inie.ucr.ac.cr/tercer-congreso/memoria/documentos/4/elaprendizajebasadoenproblemas.pdf

Zabala, I., & García, M. (2016). Historia de la Educación Ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. Revistas De Investigación, 32(63), 201–218. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142008000100011

Published

2022-10-24 — Updated on 2022-11-09

Versions

How to Cite

Solano Tenorio, E., Pérez Puche, E. ., & Caballero Guevara , A. . (2022). Implementation of Virtual Simulations in teaching and learning for Environmental Education. Educación Y Sociedad, 20(3), 130–145. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2333 (Original work published October 24, 2022)