Visibilization of the Mapuche people in Santiago: A didactic proposal linked to the kimün and orality

Authors

Keywords:

claim, community, culture, didactic proposal, identity, memory

Abstract

This research article aims to create a didactic proposal, linked to the participation of the Mapuche people in the historical processes in the Chilean territory, throughout the 20th century. For this purpose, a research with a qualitative approach was carried out, in the form of a bibliographic review, creating a didactic proposal based on the nuclearization of the corresponding units of the subjects of History, Geography and Social Sciences and Language and Culture of Ancestral Peoples. The didactic proposal was organized in seven classes, with a common objective. It intertwines methodologies of the traditional educational system with the orality of ancestral knowledge, through experiences made visible in the stories. Focusing on the Mapuche community living in the city of Santiago, as a result of migration, due to violent exile, seeking to create a sense of belonging to the ethnic group, making it part of the daily life of people, both their language, worldview and knowledge.

References

Alvarado, M. & Alvarado, M. (2012). De reforma y exterminio. Apuntes sobre identidad mapuche, aculturación y educación mapuche. Diálogos Educativos, 23(12), 134-147.

Antileo, E. (2014). Lecturas en torno a la migración mapuche. Apuntes para la discusión sobre la diáspora, la nación y el colonialismo. El poder de la cultura. Espacios y discursos en América Latina, (1), 261-287.

Austin, T. R. (2000). Para comprender el concepto de cultura. Revista UNAP Educación y Desarrollo, 1(1), 1- 18.

Calderón, M., Castillo, S., Fuenzalida, D., Hasler, F., Mariano, H., & Vargas, C. (2017). Estudio de casos de la enseñanza de la lengua y cultura mapuche y su implementación como asignatura del currículo de educación básica. Calidad en la Educación, (47), 43-80.

Canales, P. & Urrutia, M. (2022). La gente de la tierra sin tierra: migración, leyes chilenas y tensiones reduccionales en el siglo XX. REVISTA CUHSO, 32(1), 514–534. doi:10.7770/cuhso-v32n1-art2406.

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207.

División de Educación General. (2017). Programa de educación intercultural bilingüe 2010- 2016. Ministerio de Educación.

León, L. (2007). Ngulan mapu (Araucanía): La pacificación y su relato historiográfico, 1900-1973. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 2(11), 137-170.

Mansilla, J. G., Beltrán, J. C. y Véliz, A. (2022). Tensiones entre el saber mapuche (mapun kimün) y el saber escolar chileno. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (16), 188-196.

Marcús, J. (2011). Apuntes sobre el concepto identidad. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 5(1), 107-114.

Muñoz, A. (1995). La educación intercultural, hoy. Didáctica (lengua y literatura), 7, 217-240.

Navarrete, Z. (2015). ¿Otra vez la identidad?: Un concepto necesario pero imposible. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 461-479.

Pollak, M. (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. Ediciones Al Margen.

Seydel, U. (2014). La constitución de la memoria cultural. Acta Poética, 35(2), 187-214.

Toledo, M. I. (2012). Sobre la construcción identitaria. Atenea, 506, 43-56.

Unidad de Currículum y Evaluación. (2018). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. Ministerio de Educación, República de Chile.

Unidad de Currículum y Evaluación. (2021). Bases Curriculares Lengua y Cultura de los Pueblos Originarios Ancestrales Primero a Sexto año de Educación Básica.

Vigilia, N. (2002). El concepto de interculturalidad. Editorial Magisterio.

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo interculturalidad crítica, 75(96), 167-181.

Published

2023-01-30

How to Cite

Lepe-Alarcón, C. . (2023). Visibilization of the Mapuche people in Santiago: A didactic proposal linked to the kimün and orality. Educación Y Sociedad, 21(1), 30–49. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2494

Issue

Section

Artículos