The development of the reading comprehension skill: a challenge for the Law Major in Ciego de Àvila University

Authors

  • Ihosvany LLerena Piedra
  • Valia Martínez Fuentes Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.
  • Anastácio Paulo Nelito Universidad Agostinho Neto, Angola.

Keywords:

habilidad de comprensión lectora, proceso de enseñanza aprendizaje, reto

Abstract

The development of the reading comprehension skill in the students for the Law Major in Ciego de Àvila University has a great value for the level of scientific - technical development expressed in this language. Nevertheless, there are insufficiencies in the development of this skill based on the lack of abilities to understand the signals of the written text and the low level to interpret the scientific prose, poor domain of the lexical and morpho - syntactic patterns of the English language, as well the poor habit to read the mother tongue. The diagnostic applied to the students made possible to design a proposal of exercises based on the principles of the Cuban pedagogy nowadays, placed on the historical cultural conception and the communicative approach for teaching English as a foreign language.

References

Álvarez de Zaya, Rita M. (1996). Hacia un currículum integral y contextualizado. –

Tegucigalpa. Editorial Universitaria.

Antich de León, R. (1987). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras.

Editorial Pueblo y Educación.

Báxter Pérez, Esther. (1999) ¿Promueves o facilitas la comunicación entre tus

alumnos?. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Enciclopedia Encarta. (2004). Lengua Inglesa. Microsoft Corporation.

Corona, D. (1985). El idioma extranjero en la educación superior: disciplina e

instrumento de trabajo y cultura. RCES. 3 (2).

García, A. (1987). El Método en la Enseñanza de

Idiomas.http://repositorio.ual.es:8080/jspui/bitstream/

González Rey, Fernando. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana.

Editorial Pueblo y Educación.

Heinemann, P. (1980). Pedagogía de la Comunicación no

Verbal.www.fluentu.com/blog/englis/esp.

Leontiev, Alexei. N. (1981). Actividad, conciencia, personalidad. La Habana. Editorial

Pueblo y Educación.

Lomov, B F. (1989). El problema de la Comunicación en Psicología. La Habana.

Editorial Ciencias Sociales.

Ojalvo, V. (1999). Estructura y funciones de la comunicación. En: Materiales del Curso

de Comunicación Educativa. Universidad de La Habana.

Pérez Parrado, Rogelio. (2010). El desarrollo de habilidades comunicativas en idioma

inglés. En Educación y Sociedad. Cuba, No.2 Abril-Junio 2010.

Vygotsky Lev, S. (1964). Pensamiento y lenguaje. Editorial Revolucionaria

Published

2025-01-23

How to Cite

LLerena Piedra, I., Martínez Fuentes, V., & Paulo Nelito, A. (2025). The development of the reading comprehension skill: a challenge for the Law Major in Ciego de Àvila University. Educación Y Sociedad, 23(Especial), 230–246. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2645

Issue

Section

Artículos