EMOTIONAL INTELLIGENCE IN THE SCHOOL COEXISTENCE OF ELEMENTARY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10578452

Keywords:

inteligencia emocional, convivencia, formación integral

Abstract

Citizen coexistence is immersed in different situations and scenarios that make its maintenance an arduous task, especially today when social, cultural and technological dynamics open a gap in human communication, leaving the formation of being almost in a second. plan, focusing on the fulfillment of institutional/curricular, labor objectives and goals. From here, this article shows an ontological vision of the need for proper management of emotional intelligence and its relationship with healthy coexistence from an early age, allowing the formation of men and women under principles of human values. It is based on an interpretive approach, taking into account the nature of the phenomenon, with hermeneutical support, from which it aspires to meet the objective "Generate a theoretical foundation on the incidence of Emotional Intelligence with school life in primary school students". Thus contributing to the development of students.

References

Ardila, R. (2011). Revista en línea: Inteligencia. ¿qué sabemos y qué nos falta por investigar? Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 35 (134), 97-103. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-39082011000100009&lng=en&tlng=es

Arias, W., (2013). Teoría de la Inteligencia: una aproximación neuropsicológica desde el punto de vista de Lev Vigotsky. Cuadernos de Neuropsicología.

Bisquerra (2003) Revista de Investigación Educativa: Educación Emocional y competencias para la vida. 2003, 21 (1), 7-43.

Castillo C. (2015): La inteligencia emocional en la formación profesional del docente de la Universidad de los Andes Táchira Acción pedagógica, 24 (1). https://dialnet.unirioja.es/revista/13000/A/2015

García, A. (2005). Revista en línea: La convivencia escolar en las aulas. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309012.pdf

Estévez, C. (2019). Inteligencia Emocional. Programa para niños y niñas de 6 a 11 años. Bogotá: Ediciones de la U.

Hernández, M. (2020). Tesis Doctoral: la inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/7897/LA%20INTELIGENCIA%20EMOCIONAL%20Y%20SU%20RELACI%C3%93N%20CON%20EL%20RENDIMIENTO%20ACAD%C3%89MICO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Inglés, C.J. (2007). Enseñanza de habilidades interpersonales en la adolescencia. Programa PEHIA. Madrid: Pirámide

Monjas, M. I. C. (2006). Estrategias de prevención del acoso escolar. Ponencia presentada en el II Congreso Virtual de Educación en Valores “El Acoso escolar, un reto para la Convivencia en el Centro“. Universidad de Zaragoza, España.

Mota, C. (2007). Revista educativa. El aspecto socio-cultura del pensamiento y del lenguaje: visión Vygotskyana. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102007000300005

Pacheco, V. M., (2003). Revista Educación. La inteligencia y el pensamiento creativo: aportes históricos en la educación. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44027103

Pérez, R. (2018). Revista pedagógica: La Medición de la Inteligencia y las Aptitudes en la Identificación del Talento. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/issue/view/1604

Santamaría, D. (2020). Tesis doctoral en línea: Convivencia Escolar Resiliente y Desarrollo Humano: Una mirada desde sus actores. https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/10632/Convivencia_Escolar_Resiliente_Desarrollo_Humano_Una_Mirada_Desde_Actores_Resumen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Torrandel, I. (2006). La Convivencia en las aulas, problemas y soluciones. [Documento en línea.]. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP12071.pdf&area=E

Vaquero, D. (2020). Tesis doctoral en línea: Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes dentro de un centro educativo de excelencia en Sao Paulo. https://gredos.usal.es/handle/10366/143606

Villacorta (2010) Inteligencia Emocional y rendimiento académico en estudiantes de medicina humana de la Universidad Nacional de la Amazonía peruana. https://dx.doi.org/10.21503/cyd.v12i0.1156

Published

2024-01-29

How to Cite

Eugenio-Barroso, N. D. (2024). EMOTIONAL INTELLIGENCE IN THE SCHOOL COEXISTENCE OF ELEMENTARY STUDENTS. Educación Y Sociedad, 22(1), 206–221. https://doi.org/10.5281/zenodo.10578452

Issue

Section

Contexto escolar