Habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera Rehabilitación en Salud

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15490662

Keywords:

habilidades investigativas, metodología, rehabilitación en salud

Abstract

The social context and the community in general require professionals who not only perform effectively but also provide solutions to the problems of the complex reality in which they are immersed. The objective of the work is to propose a methodology that contributes to the development of investigative skills in students of the Health Rehabilitation career. A predominantly quantitative research strategy was followed, at an explanatory level, applying different methods at the theoretical, empirical, mathematical and/or statistical level: analysis and synthesis, induction-deduction, historical-logical, transition from the abstract to the concrete, the scientific observation, survey, interview, experiment, expert criteria and descriptive statistics. The actions established in each of the stages of the methodology are highlighted as an element of change within the scientific result. It is concluded that the validity of the methodology was corroborated through the criteria of experts, where they stated that it is very appropriate.

References

Barbachán Ruales, E.A., Casimiro Urcos, W.H., Casimiro Urcos, C.N., Pacovilca Alejo, O.V. y Pacovilca Alejo, G.S. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de áreas tecnológicas. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 218-225. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202021000400218&lng=es&tlng=es

Casanova, T., Gonzales, C., Vásquez y M., Navas, C. (2019). La formación de habilidades investigativas en estudiantes ecuatorianos universitarios necesidad y exigencia. Pedagogía Universitaria, 24(3), 78-98. http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/814

Chávez Ayala, C., Lucas Poveda, H.S., Falquez Jaramillo, J., y Farfán Córdova, N. (2023). Construcción y validación de una escala de habilidades investigativas para universitarios. Revista Innova Educación, 5(2), 62-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8878472

De Armas Ramírez, N. y Valle Lima, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa: 41-51. Ed. Pueblo y Educación.

García Hevia, S., Ramírez Aguirre, C. J., Castañeda Aguiar, L.G. y Ramírez Gutiérrez, C.V. (2021). Eficacia de un método pedagógico basado en Neutrosofía para desarrollar habilidades investigativas en estudiantes universitarios. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1386–1397. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5423

Marmol Castillo, M., Conde Lorenzo, E., Cueva Estrada, J. y Sumba, N. (2022). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de Educación Superior a través de neuroeducación. Praxis Pedagógica, 22(32), 141-174. http://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.141-174

Morales González, B., Méndez Salazar, L.R., Galicia Alarcón, L.A. y Contreras Rebolledo, C.M. (2022). Habilidades de investigación para la mejora del trabajo docente y la construcción de la identidad profesional en educación especial. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(2). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/760

Oseda Gago, D., Lavado Puente, C.S., Saldaña, J.F.C. y Carhuachuco Rojas, E.S. (2021). Competencias digitales y habilidades investigativas en estudiantes de una Universidad Pública de Lima. Conrado, 17(81), 450-455. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199086442021000400450&lng=es&tlng=

Uera Campana, A.B. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera de Terapia Física de una Universidad Privada de Lima [Tesis para optar el grado de Maestro en Educación con Mención en Docencia en Educación Superior] Universidad San Ignacio de Loyola, Lima-Perú. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9037

Valenzuela Santoyo, M.E., Valenzuela Santoyo, A.C., Reynoso González, O.U. y Portillo Peñuelas, S.A. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de posgrado en Educación. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2766

Valverde Ayte, J.J. (2021). Actitud hacia la investigación de los internos de Tecnología Médica en el área o especialidad de Terapia Física y Rehabilitación de Lima Metropolitana, 2021 [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Tecnología Médica en el área de Terapia Física y Rehabilitación] Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/17369

Williams Serrano, S.C. y Garcés Garcés, B.R. (2018). La formación de habilidades investigativas en la Universidad Médica. Realidades y perspectivas. Medisur, 16(2), 267-279. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727897X2018000200010&lng=es

Published

2025-06-03

How to Cite

González-Méndez , A., Suárez-Pedroso, M., & Buchaca-Machado, D. (2025). Habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera Rehabilitación en Salud. Educación Y Sociedad, 23(2), 14–29. https://doi.org/10.5281/zenodo.15490662

Issue

Section

Artículos