Methodological remarks for the achievement of reading comprehension comprehension in the university context.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13854856

Keywords:

comprensión lectora, contexto universitario, enfoque linguo-didáctico

Abstract

The development of the reading comprehension skill is one of the most important purposes in the Cuban National Education System. Reading favors the acquisition of linguistic habits and skills, and improves the linguistic communication process as a way of having command of the language. Therefore, the purpose of this article is to methodologically sustain the reading comprehension skill from a linguo-didactic approach in the English language program. Different theoretical methods such as analytical-synthetic and historical-logical were used, as well as document analysis during literature review. It is concluded that the reading comprehension skill may contribute to the formation of would-be foreign language teachers from the Foreign Languages Major, then it is essential to teach it from a linguo-didactic approach.    

References

Ababa, A. (2016). Teaching reading and writing in primary school. Material electrónico.

Abad, L., Diaz, Y. & Olmos, Y. (2022). Estrategia para fortalecer la comprensión lectora en estudiantes de segundo de primaria usando una aplicación móvil educativa. [Maestría en Educación. Universidad de Córdoba].

Aguiano, J. (2012). Estrategias de lectura que contribuyan al desarrollo de la competencia lingüística en alumnos de tercer grado en Educación Primaria. [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional de México].

Aguilar, A. & Martínez, F. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo de la Comprensión Lectora en los estudiantes de tercer grado. [Tesis de Pregrado. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua].

Areola, E. & Conrado, J. (2020). El diseño de la instrucción para la comprensión lectora en Educación Primaria: un estudio de caso. Revista Educación, 15 (1), 1-14. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41326

Acosta, R. (2005). Communicative language teaching. Apolo Cultural. Facultades Integradas Newton Paiva.

Anderson, R. C., & Pearson, P. D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes in reading. In Handbook of reading research. Longman.

Celce-Murcia, M. (Ed.). (2011). Teaching English as a second or foreign language. Thomson Learning.

Conteras, S. (2021). La comprensión lectora para el éxito escolar. Revista de Educación Dom. de las Ciencias, 7 (3), 6-8. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i3.1982

Enríquez, I. (1997). Una estrategia metodológica para el tratamiento de la lectura crítico-valorativa en lengua inglesa. [Tesis para optar por el grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas].

Gago, R. (2021). La comprensión lectora y su incidencia en el rendimiento escolar en los niños de 6º grado. [Tesis de pregrado. Pontífica Universidad Católica de Argentina].

García, M., Arévalo, M. & Hernández, C. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (32), 155- 174.

García, S. (2007). Estrategia metodológica para el tratamiento del tema Lectura a partir de una perspectiva reflexiva en la aasignatura Metodología de la Enseñanza de la Lengua Extranjeras en la modalidad de universalización. [Tesis de Maestría. Universidad de Ciencias Pedagógica Félix Varela. Villa Clara].

Grellet, F. (1981). Developing reading skills: a practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge: c. u. p.

González, M. (2001). Procedimientos para la selección de textos en la enseñanza del inglés con fines específicos en Ciencias Agrícolas. [Tesis de Maestría. Universidad de Camagüey].

Leyva, J., Turrubiartes, M. & Colunga, N. (2021). Comprensión lectora. Desafío de la educación de San Luis Potosí. 4to Simposio Nacional de Investigación sobre Educacional Normal.

Lucas, M. & Chancay, C. (2022). Estrategia metodológica para fomentar la comprensión lectora en los estudiantes de educación general básica. Revista Educare.

Rico, P. (2003). La zona de desarrollo próximo. Procedimientos y tareas de aprendizaje. Pueblo y Educación.

Spratt, P. & Williams, M. (2011). Teaching Knowledge Test Course. University of Cambridge.

Uña, C. (2021). Dificultades en la comprensión lectora. Una aplicación desde el modelo de respuesta a la intervención. [Tesis de pregrado. Universidad de Salamanca].

Van Dijk, t.a & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: academic press.

Vera, R. (2016). Estudio comparado de los programas de estudios de la asignatura de inglés en el desarrollo de la habilidad de la lectura. [Tesis en opción al Título Académico de Máster en Educación Comparada. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”].

Vigotsky, L, S. (1979). Desarrollo de los procesos paisológicos superiores. Grijalbo – Crítica.

Webster, M. (1975). Webster´s Seventh New Collegiate Dictionary. Pueblo y Educación.

Williams, R. (1986). Top ten principles for teaching reading. En ELT Journal, 40 (1), 36-52.

Published

2024-09-29

How to Cite

Oliva-Rodríguez, Y., Pérez-Parrado, R., & Alfaro-Llanes, A. M. (2024). Methodological remarks for the achievement of reading comprehension comprehension in the university context. Educación Y Sociedad, 22(3), 148–167. https://doi.org/10.5281/zenodo.13854856