The labor practice as didactic mediation in the process of the university student's formation.

Authors

Keywords:

mediación didáctica, práctica laboral, proceso de formación inicial del estudiante

Abstract

The teaching-learning process of work practice constitutes the didactic mediation in the relationship established between theory (disciplinary knowledge) and practice (materialized in work practice) in the initial training of the Higher Education professional, so that can perform successfully in the various sectors of the economy and society in general. Therefore, it is necessary for the future professional, from practice, to analyze the different problems of the work and social environment, look for ways to solve them and acquire the ethical and moral values ​​of their profession. In the development of the research, materials and methods of the theoretical and empirical level were used, which allowed us to investigate work practice as didactic mediation. Therefore, the objective of the work is to base the work practice as a didactic mediation in the training process of the university student. The work was implemented with teachers and students from the different careers of the Máximo Gómez Báez University of Ciego de Ávila, based on the different organizational levels of the methodological teaching work.

 

References

Álzate Sáez de Heredia, R. (2000). Mediación escolar en la mejora de la calidad docente e institucional. Ediciones Universidad de Granada, España.

Coll Salvador, C. (2000). Aprendizaje Escolar y Construcción del Conocimiento. Paidós.

Díaz Barriga. F. y Hernández Rojas. G. (2000). Estrategias docentes para un aprendizajesignificativo: una interpretación constructivista. Bogotá: McGraw-Hill.

Ferreiro Gravié, R. (2005). ABC del Aprendizaje Cooperativo.Trabajo en Equipo para Enseñar y Aprender. Trillas.

Feuerstein, R. (1980). The theory structural cognitive modificatibility. https://www.educadormarista.com/desconictivo/los-paradigmas-vigotskiano.htm.

Fransisdey. G. & Friedemann. P. T. (2018). La Mediación Docente en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje en Estudiantes del Quinto Año de Secundaria del Área de Ingles en las Instituciones Educativas Estatales, Distrito de Iquitos. [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Educación con Especialidad en Idiomas Extranjeros con Mención en inglés–alemán]. Repositorio Institucional-Iquitos-Perú.

Gonzáles Vásquez (2017). Aplicación de técnicas didácticas para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de Historia Regional, de la Facultad de Ciencias Sociales U.N.S.C.H. Ayacucho 2012-II. [Tesis de Doctorado]. Repositorio Institucional-Lima-Perú.

Martínez Vélez, A. (2013). Emergencias de cambio: entre el modelo pedagógico tradicional y la necesidad de aprendizajes significativos. Revista Praxis, 9, 73 – 82.

Ontoria Peña, A y Molina Rubio, A (2000). Potenciar la Capacidad de Aprender y Pensar. Narcea.

Parra Keila, N. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, 38(83), 155-180.

Pérez Porto, J. y Merino, M. (2022). Mediación, Qué es, definición, en el derecho, tipos. https://definición. demediación/

Pósito de Roca, M. (2012). El problema de enseñar y aprender ciencias naturales en los nuevos ambientes educativos. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de la Plata.].

Ríos Cabrera, P. (1997). La Mediación del Aprendizaje. Cuadernos Educación UCAB, 1, 34- 37.

Ríos Cabrera, P. (2006). Psicología. La Aventura de Conocernos. Textos.

Ríos Espinosa (2016) La Formación Docente en los Procesos de Mediación Didáctica. Revista Praxis, 12, 90-102. http://dx.doi.org/10.21676/23897856.1850

Suárez Díaz, R. (2005). La Educación. Teorías Educativas. Estrategias de Enseñanza Aprendizaje. Trillas.

Tébar Belmonte, L. (2009). El profesor mediador del aprendizaje. Editorial magisterio.

Vigostsky Semyonovich, L. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Pléyade.

Vigotsky Semyonovich, L. (1995). El desarrollo de los proce¬sos psicológicos superiores. Crítica.

Vigotsky Semyonovich, L. (1985). Interacción entre enseñanza y desarrollo. Pueblo y Educación.

Williams. M. & Burden. R.L. (2002). Psycology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge University Press.

Published

2025-01-23

How to Cite

Rodríguez-Santana, S. . de la C., Arza-Pascual, L. J., & Cruz-Cabrera, F. (2025). The labor practice as didactic mediation in the process of the university student’s formation. Educación Y Sociedad, 23(Especial), 88–105. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/8686

Issue

Section

Artículos