Diagnostic of financial education in the countdown sector municipality of Ciego de Avila

Authors

Keywords:

Banking services, Financial culture, Self-employed

Abstract

This document deals with the Financial Education to provide the appropriate tools that allows the population train to make the correct financial decisions and thus power thrive in the current economic context. This article has the main objective to diagnose the financial education in the countdown sector and has got as general goal to get a high level of financial education through techniques and methods that allows to increase in the use of banking services in Ciego de Ávila by the countdown sector. This work first addresses a sketch on the different concepts, principles and elements of education financial, that it is exposed by different authors and then makes a brief characterization of self-employed workers of Ciego de Ávila municipality. To carry out this research, theoretical and empirical methods were used as the survey, the fundamental technique for obtaining the results, checking the level of knowledge that workers have on behalf of the municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÓN ARMENTEROS, A., ZAYAS RAMOS, K. y MUÑOZ DE ARMAS, L. (2020). La inclusión financiera: Retos para Cuba, Capítulo 18. En: Borrás Atiénzar F. (Coordinador). La Banca Comercial cubana: propuesta de desarrollo. Santa Clara: Editorial Universitaria Félix Varela.

BORRÁS, F. F., (2021). Relaciones de la Banca con el emprendimiento privado en Cuba. La Habana: Centro de estudio de la Economía Cubana de la UH.

CAF-SBIF (2016). Encuesta de medición de capacidades financieras en los países andinos: Chile 2016 Encuesta financiada por CAF – Banco de Desarrollo de América Latina. Disponible en: https://scioteca.caf.com/handle/123456789/985. Visitado: 12 de octubre de 2021.

CESE (2015). Educación Financiera para todos: Estrategias y buenas prácticas de EF en la Unión Europea. Unión Europea: Comité Económico y Social Europeo. Disponible en: https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/qe-01-17-075-es-n.pdf. Visitado: 12 de octubre de 2021.

DELGADO, L, A. (2018). Estrategia del Banco Central de Cuba para estructurar el proceso de creación de herramientas de educación financiera. Tesis de maestría de Calidad del software. Universidad de las ciencias Informáticas. La Habana, Cuba.

Decreto Ley 361. (2018). Facultades del Banco Central. capítulo II, sección segunda, Artículo 12, numeral 44. La Habana: BCC.

DÍAZ FERNÁNDEZ, I. (2021). Perfeccionamiento del trabajo por cuenta propia (Informe inédito). Red de emprendimiento e innovación de la Universidad de La Habana.

GÓMEZ, P. (2017). La Educación Financiera. Revista del Banco Central de Cuba, La Habana.

GONZÁLEZ, J. (2019). El relato audiovisual como vía para promover la Educación Financiera. Trabajo presentado en VII Evento de la Eficiencia Bancaria, BPA, La Habana.

GONZÁLEZ J. (2020). La educación financiera en la edad escolar, propuesta de una estrategia de acción, BPA. La Habana, Cuba.

GRIFONI, A., … [et al.] (2020). Estrategias nacionales de inclusión y educación financiera en América Latina y el Caribe: retos de implementación. Disponible en: http://scioteca.caf.com/handle/123456789/1605. Visitado: marzo de 2022.

Ley 113 Del Sistema Tributario Cubano, Decreto No. 308 2012 Gaceta Oficial No.053. La Habana.

OCDE. (2015). National Strategies for Financial Education/ OECD/INFE Policy handbook. Disponible en: www.oecd.org/daf/fin/financial-education/National-Strategies-Financial-Education-Policy-Handbook.pdf. Visitado: mayo de 2022.

ONAT (2020). Oficina Nacional de Administración Tributaria. Disponible en: https://www.onat.gob.cu/index.php. Visitado: 21 de noviembre de 2021.

PAU. (2016). Educación financiera: ¿una materia propia? | P.A.U. Education. Disponible en: http://paueducation.com/who-we-are. Visitado: abril de 2022.

Published

2023-01-25 — Updated on 2023-05-24

Versions

How to Cite

Muñoz de Armas, L. D. ., Alarcón Armenteros, A. D., & Zayas Ramos, K. (2023). Diagnostic of financial education in the countdown sector municipality of Ciego de Avila. Universidad & Ciencia, 12(1), 38–50. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/2469 (Original work published January 25, 2023)

Issue

Section

Artículos Originales