Shared leisure in family: its main manifestations in communities santiagueras from a gender perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10511393

Keywords:

Educational space, Family cohesion, Familyleisure, Youth group

Abstract

The article presented constitutes an approach to leisure as a sharedgroup experience in the field of the family. It focuses on familylifestyles in relation to leisure habits and practices, emphasizing thisdimension as a satisfactory experience of cohesion, and educationalspace. The study is concretized, in the communities of Flores and Micro9, and has as fundamental objective to identify the main manifestationsof family leisure, taking into account the gender perspective, andreflect on its influence in the construction of youth leisure. For thispurpose, instruments of qualitative methodology such as in-depthinterviews and participatory techniques such as discussion groups wereused. The results reveal shared leisure practices in the family mediatedby the different roles and protagonists of men and womenin theactivities they share with their descendants, and theirsocio-educational character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ MUÑOZ, J. S., y HERNÁNDEZ PRADOS, M. Á. (2021). Ocio familiar en tiempos COVID: reflexión desde una nueva normalidad. En Hernández, M.A y Belmont, L. (coord.) La nueva normalidad educativa. Educando en tiempos de pandemia. Madrid: Edic: Dikynson.

ÁLVAREZ MUÑOZ, José Santiago (2020). El ocio y la satisfacción familiar en la población adolescente de la Región de Murcia. Murcia. 180 h. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.

BELMONTE, María Luisa., ÁLVAREZ MUÑOZ, José Santiago, y HERNÁNDEZ PRADOS, María Ángeles (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas. No. 3, pp. 67-79.

BUXARRAIS, M. y ESCUDERO, A. (2014). Ocio en familia: una estrategia para promover el valor de la corresponsabilidad en la familia. En M. R. Buxarrais y M. Burguet (Eds.). La conciliación familiar, laboral, social y personal: una cuestión ética. Barcelona: Universitat de Barcelona, Servicio de Publicaciones.

BUXARRAIS, M. y ESCUDERO, A. (2013). Ocio familiarizado: cómo fomentar el valor de la corresponsabilidad en las familias. En Creando redes, estableciendo sinergias: la contribución de la investigación a la educación. Barcelona: I Seminario internacional REUNI.

CASTILLO, E. y TORNERO, I. (2018). Relación entre actividad física, alimentación y familia en edad escolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. No. 34, pp.85-88.

CASTRO, A. e ISIDRO DE PEDRO, A. I. (2019). Adolescentes y teléfono móvil: perspectiva de padres residentes en el ámbito rural. Revista INFAD de Psicología. No. 1, pp. 515-526.

CUENCA, Manuel. (2014). Aproximación al ocio valioso. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. No. 1, pp. 21-41.

CUENCA, Manuel. (2021). Sentidos del ocio infantil y desarrollo. Revista de Desarrollo Local. No. 8, pp. 645-661.

CUENCA, Manuel. (2012). El ocio como ámbito de educación social. Educación Social. No. 47, pp. 25-40.

CUENCA, Manuel. (2005). Sobre el valor del ocio en la familia. Revista de Ciencias de la Educación. No. 201, pp. 69-92.

DE BOFARULL, Ignasí (2005). Ocio en los nuevos medios de comunicación. Revista de Estudios de Juventud. No. 68, pp.116-127.

MACLNNES, J. y SOLSONA, M. (2006). Usos del tiempo y familias. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

MAROÑAS, A. y MARTÍNEZ, R. (2018). Ocio y tiempos compartidos en familia: una lectura socioeducativa de la realidad gallega. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social. No. 32, p.71-85.

MUÑOZ, J. M. y OLMOS, S. (2010) Adolescencia, tiempo libre y educación. Un estudio con alumnos de la ESO. Educación XXI. No. 2, pp.139-162.

NAVAJAS, Alicia (2016). Ocio compartido en familia: implicaciones prácticas dentro del Sistema de Protección a la Infancia y a la Adolescencia. 445 h. Tesis Doctoral en Educación, Sociedad y Calidad de Vida. Universidad de Lleida.

OLMOS, S. y HERNÁNDEZ, A. (2011). Adolescencia y tiempo libre, análisis y propuestas educativas en Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

SUE, Roger (1980). El ocio. México: Fondo de cultura económica.

VALDEMOROS, María Ángeles …[et al.] (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-deportivo juvenil: nuevas perspectivas para la reflexión y la acción. Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura. Vol. 190, No. 770, pp. a192. Disponible en: https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6013. Visitado: 25 de abril de 2023.

VARELA, L. y MAROÑAS, A. (2019). El ocio familiar del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria en Galicia. Bordón. Revista de Pedagogía. No. 71, pp.135-150.

Published

2024-01-25

How to Cite

Guadarrama Álvarez, L., Caraballo Cobas, E., & Cruz Soriano, O. (2024). Shared leisure in family: its main manifestations in communities santiagueras from a gender perspective. Universidad & Ciencia, 13(1), 58–69. https://doi.org/10.5281/zenodo.10511393

Issue

Section

Artículos Originales