Digital culture: technological literacy in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11550271

Keywords:

digital competence, digital culture, digital literacy

Abstract

Introduction: communication is necessary between individuals, which is why digital culture has evolved both to receive information and to create its own with creativity, intelligence, and initiative. The function of universities is to integrate the different learning that occurs in different contexts. Objective: the purpose of this research is to know the level of technological literacy in university students in accounting and administrative careers. Method: the methodology that was applied is descriptive and quantitative, carried out with 206 university students, using the questionnaire for the Study of the Digital Competence of Higher Education Students (CDAES). Result: the results obtained were the following: the highest global averages were identified in the dimensions Technological Literacy (Functions and concepts of ICT), followed by Search and processing of information (Research and information management). Conclusion: students communicate with other people using various synchronous and asynchronous communication tools via the Web; through different mobile devices; On the other hand, students make effective use of the virtual campus used at the University to support their classes; as well as revealing that the study subjects identify and define authentic problems; They plan and conduct the activities necessary to develop a solution or complete projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., y Perilla, A. (2021). Competencias Digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Revista Retos, 41, 309-318.

Carrión, Roque V. (2021). Relación entre el uso de las TAC y las competencias digitales en universitarios del Perú. Revista Luciérnaga Comunicación, 13(25), 38-57

Casillas, M. A. y Ramírez, A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior, 48(191), 97-111.

Chusquihuanca Yacsahuanca, N., Pesantes Shimajuko, S., Vázquez Rodríguez, L. y Vargas de Olgado, E. (2021). Cultura digital desde el contexto universitario en los tiempos de pandemia Covid-19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(95), 802-817. https://doi.org/10.19052/rvgluz.27.95.22

Feixa, Carles. (2011). Juventud, espacio propio y cultura digital. Revista Austral de Ciencias Sociales, 20. 105-119. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2011.n20-07

Gutiérrez, J., Cabero, J. y Estrada, I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16-38.

Hernández, V. M. y San Nicolás, M. B. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencias digital. Revista Hamut´ay, 6(1), 7-18. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571

ISTE (2007). NETS for students. Second edition. https://www.iste.org/standards-old/standards-for-students.

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (s.f.). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Ortega, María del Carmen (2009). Dimensión formativa de la Alfabetización Tecnológica. Revista electrónica Teoría de la Educación, 10(2), 108-126. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017352008.pdf

Perea Rodríguez, R. L. y Abello Ávila, C. M. (2022). Competencias digitales en estudiantes y docentes universitarios del área de la educación física y el deporte. Retos, 43, 1065-1072. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86401

Pereza, S., Hernández, S. Cebollón, A. y Saavedra E. (2019). Alfabetización tecnológica en estudiantes de nivel superior. Revista Teoría Educativa, 3(10), 27-33. https://doi.org/10.35429/JET.2019.10.3.27.33

Quintanilla, Angie (2022). Percepción de estudiantes del uso de la narración digital personal en inglés como lengua extranjera. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(5), 4684-4698. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3425

Ramón, J. A. y Vílchez, J. (2021). Cultura digital y el desarrollo de competencias matemáticas en la educación universitaria. Revista Conrado, 81(17), 314-323.

UNESCO, (2020). Nuevos desafíos de la Alfabetización. https://www.unesco.org/es/articles/los-nuevos-desafios-de-la-alfabetizacion

Published

2024-07-15

How to Cite

Peña Cárdenas, M. C., Chávez Macías, A. G., & Rivera Flores, K. Y. (2024). Digital culture: technological literacy in university students. Universidad & Ciencia, 13(Especial CIVITEC), 1–17. https://doi.org/10.5281/zenodo.11550271