Institutional agenda for the inclusion and political participation of rural nicaraguan women
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17715311Keywords:
gender perspective, institutional inclusión, political participation, rural womenAbstract
Introduction: In Nicaragua, the processes of articulating and establishing strategies to promote development in its various dimensions did not include a gender perspective until 2008. This study focuses on rural women as subjects and their inclusion in institutional agendas. Objective: analyze the evolution and progress in the institutional agenda for the inclusion and political participation of rural Nicaraguan women. Method: Using a qualitative and descriptive approach within the interpretive paradigm, the study examines contextual references and guidelines that have facilitated this process. The methodology combines documentary analysis techniques, including synthesis-analysis methods and empirical content analysis. Results: Three key factors contributing to the inclusion and political participation of rural women were identified: the modernization of the state legal framework, the adoption of an alternative development model, and the mainstreaming of the gender perspective. Conclusion: since 2007, Nicaragua has promoted a multisectoral strategy aimed at sustainable human development, integrated with a cross-cutting gender perspective. This has enabled significant progress in the political inclusion and participation of rural women, by recognizing their role as fundamental agents of development and strengthening their empowerment within the nation's institutional agenda.
Downloads
References
Ación López, Ahmed y González Beltrán, Diana. (2023). Enfoque de género en el financiamiento a las políticas públicas. Economía y Desarrollo, 167(1), Epub. http://scielo.sld.cu/pdf/eyd/v167n1/0252-8584-eyd-167-01-15.pdf
Arpai Cruz, W. S. (2024). Políticas públicas inclusivas en los emprendimientos rurales en la región de Lima. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(3), 152-170. https://doi.org/10.47606/acven/ph0270
Cifuentes, K. M. y Fernández-Cediel, M. C. (2022). Programas de gobierno colombiano y derechos de las mujeres. ¿Aplica la agenda pública municipal el enfoque de género? Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 102-132. https://www.redalyc.org/journal/4978/497875193004/497875193004.pdf
Ley de Igualdad de Derechos y Oportunidades, N° 648 (2008). La Gaceta N° 51, del 12 de marzo 2008. http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($All)/DFACDD675534DACE0625744B0077C73F
Ley creadora del fondo para compra de tierras con equidad de género para mujeres rurales, N° 717 (2010). La Gaceta N° 111, del 14 de junio de 2010. http://legislacion.asamblea.gob.ni/Normaweb.nsf/(%24All)/A9C40A0691973788062577580056B04E?Open.
Ley de reforma y adición a la ley No. 40, ley de municipios, N°. 786 (2012). La Gaceta N° 47, del 09 de marzo 2012. http://legislacion.asamblea.gob.ni/SILEG/Gacetas.nsf/0/bb0f088f4035f360062579bf0060c981?OpenDocument
Flores, J. J. (2018). Igualdad política femenina en Nicaragua: Estrategia Pública y Cambio Social durante el periodo 2007-2016. Humanismo y Cambio Social (11), 13-24. https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/12231/2/1.pdf
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional, GRUN. (2018). Ejes del programa nacional de desarrollo humano 2018-2021. https://www.pndh.gob.ni/documentos/planesanteriores/03_PNDH_2017-2021(12dic2017).pdf
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional, GRUN. (julio de 2021). Plan Nacional de Lucha contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano, 2022-2026. Managua, Nicaragua. https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional, GRUN. (2009). Plan nacional de desarrollo humano actualizado 2009-2011. https://www.pndh.gob.ni/documentos/planesanteriores/01_PNDH_2009-2011(Sept.2009).pdf
Instituto Nacional de Información de Desarrollo (INIDE). (2022). Anuario Estadístico. Managua, Nicaragua: INIDE. https://www.inide.gob.ni/docs/Anuarios/Anuario2022/ANUARIO_ESTADISTICO2022.pdf
Ministerio Agropecuario y Forestal (2009). Plan Sectorial PRORURAL Incluyente 2010-2014. Managua. https://faolex.fao.org/docs/pdf/nic148818.pdf
Miranda Camacho, G. (2011). Nueva ruralidad y educación en américa latina retos para la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, I-II (131-132), 89-113. https://www.redalyc.org/pdf/153/15323166007.pdf
Muñoz, J. y Balladares, D. (2021). Procesos de Participación e inclusión política de la mujer rural, comunidad El Tambo, Tola, 2012-2018. Managua, Nicaragua. https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/14484/1/14484.pdf
Nicaragua, A. N. (marzo de 2012). LEY No. 786. Managua, Managua, Nicaragua. http://legislacion.asamblea.gob.ni/SILEG/Iniciativas.nsf/0/64e69d6e95a1f652062579b800522c77/$FILE/Ley%20No.%20786%20Ley%20de%20Reforma%20Ley%20No%2040%20Ley%20de%20Municipios%20final.pdf
Constitución Política de Nicaragua (2025). Managua, Nicaragua. https://www.asamblea.gob.ni/assets/constitucion.pdf
Orozco, M. d. (2022). Participación e incidencia de la mujer rural, del municipio de la Dorada Caldas; en la construcción de políticas públicas Un análisis desde la perspectiva de empoderamiento. Bogotá, Colombia. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/52023/mdsanchez.pdf
Piña Ferrer, L. S. (2023). El enfoque cualitativo: Una alternativa compleja dentro del mundo de la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinanía, VII(15), 1-3. https://ve.scielo.org/pdf/raiko/v8n15/2542-3088-raiko-8-15-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad & ciencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


















