The professional exercise as a form of studies culmination in the major Bachelor of Education in Primary Education

Authors

Keywords:

evaluation , final exam , professional formation

Abstract

Based on the need to guide teachers and students from the major Bachelor of Education in Primary Education at Máximo Gómez Báez University of Ciego de Ávila for the professional exercise as a form of studies culmination, a process of analysis of theory, critical reflection upon practice, document analysis, paper work, and sessions of collective methodological work were

 

carried out, which allowed structuring methodological guidelines sustained on the approach of comprehensive evaluation aimed at achieving a better adjustment of the studies culmination exercise to solve professional problems. This is the contribution of the paper which purpose is to theoretically and methodologically sustain the design of a proposal of methodological guidelines for the professional exercise as a form of studies culmination in the major Bachelor of Education in Primary Education.

Author Biographies

Emilio Guillermo González-Domínguez, Universidad de Ciego de Avila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Profesor y coordinador de la carrera de Educación Primaria en el departamento de Educación infantil.

Isidro Cornell-Pereira, Universidad de Ciego de Avila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Profesor y jefe de la Disciplina Principal Integradora en la carrera de Educación Primaria, departamento de Educación infantil.

Odalys Fis-Díaz, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Profesora y jefa del departamento de Educación Infantil.

References

alderón, M., Ruiz, J. y Soler, F. (2016). La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 14-20.

Cruz, L. y Matos, C. (2017). Culminación de estudios en la Educación Superior: ¿un espacio inexplorado? Diálogos Educativos, 16(32),7-12.

Horruitinier, S. P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. http://eduniv.mes.edu.cu/index.php?page=13&id=311&db=0

Ministerio de Educación Superior. (2016a). Plan de estudio E. Documentos rectores. Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Comisión Nacional de Carrera.

Ministerio de Educación Superior. (2016b). Documento base para la elaboración de los planes de estudio «E».

Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución No. 2/18.

Moreira, Y. y González, M. (2019). La evaluación integradora con un enfoque inclusivo: una propuesta desde el ejercicio en la formación de profesores. ROCA. 15(3), 3-9.

Rodríguez, D. (2012). Características que debe tener la evaluación de los estudiantes en una clase desarrolladora de asignatura de ciencias. Educación y Sociedad, 3(1), 11-18.

Sánchez, P. y Tejeda, R. (2012). La evaluación del desempeño pre-profesional: una vía para la convergencia entre dos contextos, el académico y el socio-profesional. Universidad y Sociedad, 4(1), 7-8.

Published

2022-01-24

How to Cite

González-Domínguez, E. G., Cornell-Pereira, I., & Fis-Díaz, O. (2022). The professional exercise as a form of studies culmination in the major Bachelor of Education in Primary Education. Educación Y Sociedad, 20(1), 50–64. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1668

Issue

Section

Artículos