This is an outdated version published on 2021-10-05. Read the most recent version.

Factors that affect coexistence in school and the practice of values

Authors

Keywords:

convivencia escolar, factores, práctica de valores

Abstract

The objective of this study was to describe, based on the perceptions of the students and the teaching staff, the factors that affect school coexistence in the 8th grade of the Belén School. A descriptive, interpretive and qualitative approach design was used in a sample of 50 students and 10 teachers. Interviews were conducted and a questionnaire on perceptions of school coexistence in students and teachers was used. The main findings of the study show the emergence of 4 factors that affect the proper development of coexistence in the Belén School. It was considered important to generate spaces for dialogue, reflection and agreement between educational actors from the development of a program to strengthen school life.

References

Barreiro, T. (1998). ¿De qué valores puede hacerse cargo la escuela? Revista Ensayos y Experiencias, (22), 31-50.

Cala-Oliveros, H. (2018). Convivencia escolar mediante la formación en valores apoyada en las tecnologías de la información y comunicación. Cultura Educación y Sociedad, 9(1), 219 - 227. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.17

Cárdenas, Y. y Ojeda. G. (2016). Estrategias lúdico-pedagógicas para el mejoramiento de la convivencia escolar en los grados 4º y 5º de la Institución Educativa El Siglo de Ciénaga de Oro Córdoba [Trabajo de grado].

Cárdenas-Quintero, A. P. y Peñalosa-Carvajal, D. F. (2016). Fortalecimiento en la práctica de valores para la convivencia y paz en estudiantes de quinto grado de una institución educativa de la ciudad de Bucaramanga. [Universidad Cooperativa de Colombia, Bucaramanga, Colombia] http://hdl.handle.net/20.500.12494/483

Carmona, C. A. (2014). Familia, escuela y clase social: sobre los efectos perversos de la implicación familiar. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 7(2), 395-409.

Carpio-De los Pinos, C., Tejero-González, J. y García-Díaz, V. (2014). Análisis de los factores influyentes en un ambiente escolar con violencia y dificultades de convivencia. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 124-134. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11249

Carrasco-Aguilar, C. y Luzón Trujillo, A. (2019). Respeto docente y convivencia escolar: Significados y estrategias en escuelas chilenas. Psicoperspectivas, 18(1), 64-74. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1494

Chacón-Cuberos, R., Espejo-Garcés, T., Martínez-Martínez, A., Zurita-Ortega, F., Castro-Sánchez, M. y Ruiz, G. R. R. (2018). Conductas agresivas, victimización y uso problemático de videojuegos en escolares de educación primaria de la provincia de Granada. Revista complutense de educación, 29(4), 1011-1024

Chávez, C. F. (2020). La formación de valores: reto del siglo XXI. Editorial Universitaria.

Gallardo-Ceron, B. N., Hernández-Zuluaga, G. D., Monsalve-Giraldo, M. I. y Barrientos-Burgos, H. R. (2019). Convivencia, conflicto y pacto, hacia la construcción participativa de escenarios de convivencia escolar. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 62-75. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030504

Gallo-Granados, A. y Suárez-Salazar, A. (2020). Enfoques de formación en valores en la práctica de enseñanza de docentes de ética y valores en instituciones educativas de Manizales. Revista Complutense de Educación, 31(1), 95-104. https://doi.org/10.5209/rced.61908

Gutiérrez, M. N., Sáenz, A. y Urita, A. (2017). La formación de valores en educación básica. [Ponencia] XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, Méxiconcia. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1506.pdf

Gutiérrez-Méndez, D. y Pérez-Archundia, E. (2015). Estrategias para generar la convivencia escolar. Ra Ximhai, 11(1), 63-81.

Huaita-Acha, D. M. y Luza-Castillo, F. F. (2018). El clima laboral y la satisfacción laboral en el desempeño docente de instituciones educativas públicas. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 300-312. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.801

Martín, B. B. (2006). Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción. Convergencia con Europa y cambio en la universidad: XI Conferencia de Sociología de la Educación, Santander, 22, 23, y 24 de septiembre de 2006. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2377185

Mena-Edwards, M. y Huneeus-Villalobos, M. (2017). Convivencia escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: Hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura Educación y Sociedad, 8(2), 9-20. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01

Molina de Colmenares, N. y Pérez de Maldonado, I. (2006). El clima de relaciones interpersonales en el aula un caso de estudio. Paradigma, 27(2), 193-219.

Mórtigo-Rubio, A. y Rincón-Caballero, D. (2018). Desarrollo de competencias emocionales en el aula de clase: estrategia para la resolución de conflictos. Revista Boletín Redipe, 7(2), 104-113.

Muñoz, M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A. y Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32.

Nieto-Morales, C. y Nieto-Cabrea, M. E. (2019). Personas de necesidad de oportunidades: una perspectiva práctica. Dykinson.

Ochoa-Cervantes, A. y Pérez-Galván, L. M. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria: retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista mexicana de investigación educativa, 22(72), 179-207.

Ojalvo-Mitrany, V. (2017). La educación de valores. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (30), 47-60.

Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523

Pérez, G. (2017). Manifestaciones y factores de la violencia en el escenario escolar. Telos: Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales, 19(2), 237-259.

Pérez, K. L., Romero, K., Robles, J. L. y Flórez, M. (2019). Prácticas parentales y su relación con conductas prosociales y agresivas en niños, niñas y adolescentes de instituciones educativas. Revista Espacios, 40(31), 8-17.

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Mardones, R. y Sáez, F. (2017). Diseños de investigación y muestreo cualitativo. Lo complejo de someter la flexibilidad del método emergente a una taxonomía apriorística. Investigación Cualitativa en Salud, 2, 1111-1120.

Pulla-Merchán, J. F. (2017). La práctica de valores y su incidencia en la convivencia escolar. Dilemas contemporáneos: Educación, política y valores, 4(2), 1-19.

Quaresma, M. L. (2013). Socialización familiar y formación holística: análisis de las prácticas educativas de las clases dominantes. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 6(3), 491-503.

Renés-Arellano, P. (2019). La escuela en la sociedad red: un espacio de encuentro con los valores. Hamut´ay, 6(1), 112-123. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1578

Romero, G. A. F., Martínez, J. L. V. y Vásquez, D. A. L. (2017). El acompañamiento familiar en el proceso de formación escolar para la realidad colombiana: de la responsabilidad a la necesidad. Psicoespacios. Revista virtual de la Institución Universitaria de Envigado, 11(18), 94-119.

Ruiz-Massieu, A. (2017). Importancia de los valores humanos en la educación. Daena: International Journal of Good Conscience, 12(3), 345-356.

Sánchez-Acosta, D., Castaño-Pérez, G. A., Sierra-Hincapié, G. M., Moratto-Vásquez, N. S., Salas-Zapata, C., Buitrago-Salazar, J. C. y Torres de Galvis, Y. (2019). Salud mental de adolescentes y jóvenes víctimas de desplazamiento forzado en Colombia. Rev. CES Psico, 12(3), 1-19.

Sánchez-Alcaraz, B. J., López-Jaime, G., Valero-Valenzuela, A. y Gómez-Mármol, A. (2017). Los programas de educación en valores a través de la educación física y el deporte.Actividad Física y Deporte , Ciencia y Profesión, 28(25), 45-58.

Sandoval-Manríquez, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última década, 22(41), 153-178.

Serrano-Manzano, B. F. y Rodríguez-Figueroa, M. P. (2016). Funcionalidad de la familia y su incidencia en el rendimiento académico en adolescentes. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(1), 235-256.

Vallejo-Casarín, A. y Mazadiego-Infante, T. (2006). Familia y rendimiento académico. Revista de educación y desarrollo, 5, 55-59.

Vergaray, S., Palomino, B., Obregón, M., Yachachin, Á., Murillo, G. y Morales, J. (2019). Conducta agresiva en adolescentes de colegios estatales de un Distrito del Callao. Peruvian Journal of Health Care and Global Health, 2(1), 6-12. DOI: 10.22258/hgh.2018.21.42

Villalobos-Martínez, J. L., Flórez-Romero, G. A. y Londoño-Vásquez, D. A. (2017). La escuela y la familia en relación con el alcance del logro académico. La experiencia de la Institución Educativa Antonio José de Sucre de Itagüí (Antioquia) 2015. Aletheia, 9(1), 58-75.

Published

2021-09-25 — Updated on 2021-10-05

Versions

How to Cite

Olea-Hernández, L. A., & Palomo-Zurique, J. H. . (2021). Factors that affect coexistence in school and the practice of values. Educación Y Sociedad, 19(3), 238–254. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1837 (Original work published September 25, 2021)

Issue

Section

Contexto escolar