This is an outdated version published on 2021-10-05. Read the most recent version.

Scientific writing in university teachers: pedagogical reflections

Authors

Keywords:

comunicación científica, escritura científica, lenguaje especializado

Abstract

The essay aims to analyze from a pedagogical perspective the linguistic phenomena that affect scientific writing in teachers at Máximo Gómez Báez University of Ciego de Ávila. The analysis is supported by the documentary analysis of 15 scientific articles written by university professors and proposed for publication in the University&Science journal. The articles address topics from different specialties: Accounting, Law, Industrial Engineering, Physical Culture, Livestock and Agronomy and Social Sciences. Linguistic phenomena were identified as: the use of colloquialisms, repetitive and ambiguous phrases; syntax alteration; the incorrect use of the gerund; the lack of grammatical concordance and spelling errors that affect scientific writing. It is concluded that these insufficiencies affect the quality of the scientific text and it is argued that its solution requires an approach in which different cohesive theories are articulated through a pedagogical approach.

References

Alpízar, R. (2016). Para expresarnos mejor. 5ta Ed.Editorial José Martí.

Ávila, M. y Madrazo, T. (2018). Consideraciones en torno a la elaboración de artículos científicos para la revista Educación y Sociedad. [Ponencia]. Evento provincial Universidad 2018, Ciego de Ávila, Cuba.

Castro, Y., Pérez, M. C. y Maya, Y. (2016). Estrategia para la construcción de textos científicos en la educación superior. Educere, 20(65), 21-26.

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Organización Panamericana de la Salud. http://www.bvs.hn/Honduras/pdf/Comoescribirypublicar.pdf

Domínguez, I., Roméu, A., Pírez, B., Fontanills, Y., Cisneros, S. y Otero, Y. (2018). El Texto Científico: Algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. 1ra Ed. Editorial Félix Varela.

Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Editorial Pueblo y Educación.

Gordillo, A. (2017). La escritura científica: una revisión temática. Signo y Pensamiento, XXXVI (71), 52-64.

Guzmán, B. y Castro, S. (2005). Las inteligencias múltiples en el aula de clases. Revista de Investigación, 58, 177-202.

Mari Mut, J. A. (2013). Manual de redacción científica. Universidad de Puerto Rico. http://www.caribjsci.org/epub1/autor.htm

Medina, P. y Deroncele, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838.

Pérez, F. (2015). Temas para hispanohablantes. 1ra Ed. Editorial Científico-Técnica.

Pla, R. V., Ramos, J., Arnáiz, I., García, A., Castillo, M., Soto, M., Rey, C., Moreno, M. J., González, K., Fabá, M., Rodríguez, L. E., Fonseca, M. E., Ferrer, M., Yera, A. I., Companioni, I., Rodríguez, M. del C. y Cruz, M. (2012). Una concepción de la pedagogía como ciencia. Editorial Pueblo y Educación.

Raya, M. G. y Zulueta, M. E. (2015). Textos Científicos ¿Cómo crearlos? 2da Ed. Editorial Científico-Técnica.

Real Academia Española. (2010). Ortografía de la lengua española. Editorial Espasa.

Reyzábal, M. V. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 63-77.

Roméu, A. (2018). Los procesos de producción de significados en el discurso científico. En El texto Científico: Algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. 1ra Ed. (49-56). Editorial Félix Varela.

Ruíz, A., Roque, Y. y Rodríguez, M. (2017). Acciones de superación profesional para potenciar la competencia en comunicación de resultados científicos. Revista Electrónica Educare, 21 (2), 28-50.

Sandoval, A., González, L. y González, O. (2015). Estimación de la inteligencia lingüística-verbal y lógico-matemática según el género y la ubicación geográfica. Telos, 17(1), 25-37.

Santesteban, O. y Núñez, N. I. (2017). Cómo escribir un artículo científico por primera vez. Psiquiatría Biológica, 24(1), 3-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.psiq.2017.01.004

Yance, L. L. (2000). Importancia de la lingüística en el esclarecimiento de la función social del lenguaje. Rev Cubana Educ Med Super, 14(3), 219-229.

Published

2021-09-25 — Updated on 2021-10-05

Versions

How to Cite

Bermúdez-Torres, I. (2021). Scientific writing in university teachers: pedagogical reflections. Educación Y Sociedad, 19(3), 59–74. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1871 (Original work published September 25, 2021)