This is an outdated version published on 2021-10-05. Read the most recent version.

Study of focus group about the evaluation of the Institutional Educational Project

Authors

Keywords:

análisis cualitativo, perfeccionamiento, proyecto educativo de centro

Abstract

The current study used a group interview as a methodological guide to achieve interaction and dynamics in a focus group. The objective is to determine the opinions, evaluations, attitudes and behaviors of the participants on the evaluative stage of the Institutional Educational Project. The methodological design was formed from a descriptive study; it was focused on reflecting empirical methods such as the interview and the observation aimed at identifying two types of information: the evaluations and opinions of the participants and the group interaction that demonstrates the attitudes and behaviors of the focus group discussion. The opinions and evaluations demonstrated the need to promote spaces for dissemination, control and monitoring of activities and design indicators through a manual for the evaluation of the Institutional Educational Project. Positive attitudes were also manifested, no tension or conflicts were generated and the behavior was friendly, respectful, participatory and committed.

References

Barreda, C. F., Marticorena, B. A. y Mori, J. E. (2020). Guía para la elaboración y aplicación de grupo focal. https://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/handle/sineace/6434

Chávez, H. (2002). Proyecto Educativo Institucional Avances de la Educación. MINEDU. https://es.scribd.com/doc/10111989/PEI-PROYECTO-EDUCATIVO-INSTITUCIONAL

Cisneros, E. V. (2017). El proyecto educativo institucional y la gestión educativa. [Trabajo de grado. Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. http://repositorio.uigv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.11818/1708/TRAB.SUF.PROF.%20CISNEROS%20MEL%c3%89NDEZ%2c%20VICTORIA%20EUGENIA.pdf?sequence=3&isAllowed=y de

Escobar, J. y Bonilla, F. I. (2017). Grupos Focales: Una Guía Conceptual y Metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9(1), 51-67.

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2017). Proyecto educativo: un acercamiento a su construcción. Inédito.

Krueger, R. (2006). Is it a focus group? tips on how to tell. Spotlight On Research, 33(4), 363-366.

Mata, R., Alfonso, M. R., Rodríguez, J. L., Lujano, L. y Pérez, J. J. (2020). La perspectiva del docente sobre su planeación didáctica: Experiencia del grupo focal. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, 4(3), 8-26.

Mejía, S. V. y Casanova, G. E. (2019). Grupos focales como técnica de diagnóstico de violencia de género escolar en niños/as de 7-12 años usuarios de mi cometa. https://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/43579/2/Mej%c3%ADa%20sellenne%2

Morgan, D. L y Spanish, M. T. (1984). Focus groups: A new tool for qualitative research. Qualitative Sociology, 7(5), 253-270. DOI: 10.1007/BF00987314

Morgan, D. L. (1998). The focus group guide-book. Thousand Oaks. https://www.kth.se/social/upload/6566/morgan.pdf

Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. https://books.google.com.cu/books/about/Qualitative_Research_Evaluation_Metl

Roda, F. y Pacheco, V. (2020). Grupos focales. Marco de referencia para su Implementación. INNOVA Research Journal, 5(3), 182-195.

Saramago, G., de Oliveira, A. M. y dos Santos, N. (2020). Grupo focal: uma técnica de coleta de dados numainvestigaçãoqualitativa? Cadernos da Fucamp, 19(41), 1-13.

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (2020). Metodología Aplicación de las Técnicas de Entrevista y Grupo Focal. https://www.unam.ed.ni/wp-content/uploads/unam-managua-guia-aplicacion-en/

UNESCO. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.loca

Valle, A. (2002). Algunas consideraciones sobre la transformación de la escuela actual. En: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Zans, M. (2018). Proyecto Educativo Institucional y gestión educativa en las instituciones del nivel Inicial de la provincia de Urubamba, Cusco. [Tesis de grado. Universidad César Vallejo, sede filial Cusco, Perú]. Recuperado de http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/26097/zans_gm.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-09-24 — Updated on 2021-10-05

Versions

How to Cite

Pérez-Cruz, J. M. (2021). Study of focus group about the evaluation of the Institutional Educational Project. Educación Y Sociedad, 19(3), 40–58. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1908 (Original work published September 24, 2021)