Feelings and reflections in times of pandemic from pedagogical experiences

Authors

Keywords:

affectivity, education, emotion, feelings , life stories

Abstract

This essay responds to the question: How to face with a pedagogical approach the feelings of university students in times of pandemic to generate motivation in remote learning? The experience lived during confinement allowed us to analyze the feelings and reflections of 17 students and two professors from the Faculty of Education Sciences at the Universidad Libre in 2020. A motivational and reflection space was created, using writing to express feelings, a personal and family encounters and misunderstandings that affected or reinvented lifestyles and study in the face of the need to leave the presence in order to remotely assume the continuity of the training processes as future teachers and life projects. From the systematization of the students' writings through categories of analysis determined by the most representative elements of these writings, the debate comes up to the conceptual level.

Author Biography

Fanny Margarita López-Valek, Universidad Libre, Sede Bogotá, Colombia.

Docente en la Universidad Libre de Nuevas Tecnologias de la información y comunicación e investigación. Espedialista en Docencia Universitaria. Magister en Educación. Estudiante de Doctorado en Ciencias de la Educaión de la Universidad de Granada España

References

Bettelheim, B. (1989). No hay padres perfectos. El arte de educar a los hijos sin angustias ni complejos. Editorial Grijalbo.

Bermúdez, J. (2016). El desarrollo de la inteligencia emocional a través de las TIC. [Tesis Master en tecnología educativa, Universidad de Murcia.] https://es.calameo.com/read/003410434ab75ffa97c51

Bisquerra, R (2016). 10 ideas claves para la educación emocional. Editorial Grao.

Cadenas, C. y Collado, D. (2013). Educación de las emociones ¿un reto? Emotion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (1), 196-201. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/8059

Tobón, O. (2003). El autocuidado una habilidad para vivir. Hacia la Promoción de la Salud. (8), 38-50.

Craig, J. (1988). Desarrollo psicológico. Editorial Hispanoamericana.

Covey, S. (1997). Los 7 hábitos de las familias altamente efectivas. Editorial Grijalbo.

Cusinato, M. (1992). Psicología de las relaciones familiares. Editorial Herder.

Ellis, J. (2005). Aprendizaje humano. 4ª edición. Pearson Educación. https://saberespsi.files.wordpress.com/2016/09/ellis-aprendizaje-humano.pdf

Fernández, J. y Tadeu, P. (2019). Educación emocional y TIC. EMOCIONES. Revista de Expresión y Comunicación Emocional, (3), p. 64-73. https://www.researchgate.net/publication/344141782Educacion_emocional_y_TIC

García, A. (21 de septiembre de 2017). Todo sobre la neuroeducación. CogniFit Salud, Cerebro & Neurociencia. https://blog.cognifit.com/es/neuroeducacion-que-es-y-para-que-sirve/

Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Javier Vergara. Editor S. A.

Nelsen, J. (1998). Disciplina con amor. Como pueden los niños adquirir control, autoestima y habilidades para solución de problemas. Editorial planeta.

Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Canadá. https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2013/Carta-de-ottawa-para-la-apromocion-de-la-salud-1986-SP.pdf

Pitluk, L. (2020). Entre las modas con globitos de colores y los enfoques educativos comprometidos y reflexivos. Revista Travesías didácticas, (32), 7-42. https://laurapitluk.com.ar/wps/revista-travesias-didacticas-no-32/

Núñez, L., Conde, S., Ávila, J. y Mirabent, M. (2015). Implicaciones, uso y resultados de las TIC en educación primaria. Estudio cualitativo de un caso. EDUTEC. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (53), 1-17. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.581

Published

2022-01-24

How to Cite

Escalante-Escalante, R. ., & López-Valek, F. M. . (2022). Feelings and reflections in times of pandemic from pedagogical experiences. Educación Y Sociedad, 20(1), 173–189. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1933

Issue

Section

Aristas y Perfiles