This is an outdated version published on 2021-10-29. Read the most recent version.

The integration of school, family and community: Marti´s foundations for understanding its need

Authors

Keywords:

comunidad, escuela, familia

Abstract

The paper refers to the integration of school, family and community using Marti´s foundations to understand its need. It required participatory action research methodology, document study to search for articles published in scientific databases such as: Web of Science, Scopus, Scielo, Latindex, and other sources. The Mendeley bibliographic manager was used. Other methods such as analysis and synthesis, historical-logical and hermeneutical were also applied. The most important results correspond to the systematization of the theory about the referred issue based on

 

José Martí´s contributions that are related to this essential aspect in the formation of human beings. The objective of the paper is to share the proposal with the scientific community associated with this topic and submit it to their criteria.

References

Aylwin, N. y Solar, M. (2002). Trabajo social familiar. Ediciones Universidad Católica.

Bolívar, A. (2006) Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339, 119-146.

De León, B. (2011). La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Universidad de Barcelona, España.

Díaz, E., Bermúdez, B. e Isla, M. A. (2018). La articulación escuela familia comunidad: escenarios estratégicos para la educación para la paz. Revista Conrado, 14(63), 165-170.

Epstein, J. (2011). School, family and community partnerships. Westview press.

Juan Pablo II. (1981). Exhortación apostólica Familiaris Consortio, 22 de noviembre de 1981. http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/es/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_19811122_familiarisconsortio.html

López, F. (2015). Las relaciones entre familia y escuela. Experiencias y buenas prácticas. XXIII Encuentro de Consejos Escolares Autonómicos y del Estado, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España, Madrid.

Martí, J. (1884). Reforma esencial en el programa de las Universidades Americanas. La América, Nueva York. Obras Completas, tomo 8. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1883). Cartas de Martí, La Nación, Buenos Aires. Obras completas, tomo 9. Ciencias Sociales.

Martí, J. (1883a). Educación científica. La América, Nueva York. Obras Completas, tomo 8. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1883b). Escuela de Mecánica, La América, Nueva York. Obras Completas, tomo 8. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1885). Carta al director de la Nación del 24 de abril de 1885. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1884a). Maestros ambulantes. Obras Completas, tomo 8. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1895). Carta a María Mantilla de 2 de febrero 1895. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1894). Carta a María Mantilla del 28 de mayo de 1894. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1894a). Carta a María Mantilla de Julio de 1894. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1895a). Carta a María mantilla Cabo haitiano 1895. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1895b) Carta a María Mantilla del 9 de abril de 1895. Obras Completas, tomo 20. Editorial de Ciencias Sociales, Karisma Digital, Centro de Estudios Martianos (2011).

Martí, J. (1889). Músicos, poetas y pintores. Revista La Edad de Oro, 1(2), 68-70. https://books.google.com.ec/books/about/La_Edad_de_oro.html?id=IU5OAQAAMAAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Morandé, P. (1999). Familia y sociedad: reflexiones sociológicas. Editorial Universitaria.

Ramos, J. M., Rhea, B. S., Pla, R. V. y Abreu, O. (2017). La Pedagogía como Ciencia para el Tratamiento de los Contenidos Generales del Proceso Educativo y la Formación de Valores. Formación universitaria, 10(6), 77-86.

Real Academia de la Lengua Española (2014). Diccionario de la lengua española. 23 a edición.

Rezeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Revista Páginas de Educación, 9 (2), 190-216.

Rodríguez, O. y Concepción, P. (2020). La integración escuela-familia-comunidad: un reto para la educación contemporánea. Educación y Sociedad, 8(1), 70-80.

Romagnoli, C. y Gallardo, G. (2008). Alianza Efectiva Familia Escuela: Para promover el desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. http://valoras.uc.cl/images/centrorecursos/familias/ValoresEticaYDesarrolloSocioemocional/Documentos/Alia nza-Efectiva-Familia-Escuela_Para-promover.pdf

Scola, A. (2012). Familia y sociedad. Revista Cuaderno Humanistas, (26), 5-16.

Simón, C. (2016). Escuela, Familia y Comunidad: una Alianza Necesaria para una Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 17-22.

Published

2021-10-29

Versions

How to Cite

Abreu-Valdivia, O., & Pla-López, R. V. . (2021). The integration of school, family and community: Marti´s foundations for understanding its need. Educación Y Sociedad, 19, 84–101. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1988

Issue

Section

Artículos