Keys and qualification norms in the Mathematics subject

Authors

Keywords:

assessment, exam standards, student assessment

Abstract

During the implementation of the scientific result "Didactic conception to apply mathematical skills in the solution of exercises and problems in an integrated way", the need to improve the qualification as part of the didactic requirement referred to the evaluation was identified. From the analysis of the bibliography related to the subject and the documentary review (exams, keys and qualification norms), it was verified that the works related to the performance of Mathematics teachers to qualify the exams are limited. The article aims to socialize recommendations for the preparation of keys and qualification standards in the Mathematics subject. A proposal based on the experiences of the authors and other teachers and researchers is pedagogically based, for the elaboration of norms and qualification keys and examples of the way to proceed in the qualification of the Mathematics subject in Higher Education are shown.

 

References

Arnaiz, I., García, J. A. y Díaz, M. (2020). Concepción didáctica para aplicar integradamente las habilidades matemáticas en la solución de ejercicios y problemas. Educación y sociedad, 18(3), 16 – 29.

Herman, D. (1979). Notas de un curso de postgrado de Metódica de la Enseñanza de la Matemática. Santiago de Cuba 1979.

Gairín, J. M., Muñoz, J. M. y Oller, A. M. (2012). Propuesta de un modelo para la calificación de exámenes de matemáticas. En: Estepa, A., Contreras, J., Deulofeu, M. C., Penalva, F., García, J. y Ordóñez, L. (Eds.), Investigación en Educación Matemática, XVI, 261-274. https://core.ac.uk

Mengual, E., Albarracín, L., Muñoz-Escolano, J. M., Oller-Marcén, A. M., Gorgorió. N. (2019). Diseño de criterios para reducir la variabilidad en la calificación de exámenes de matemáticas en pruebas de acceso a la universidad. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 13(2), 62-83. https://www.researchgate.net/publication/331023885.

Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución No. 47 – 2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitaria. Cuba.

Rojas, R. T., Arnaiz, I. e Ilizastigui, A. (2016) La evaluación como componente del proceso educativo. Una caracterización necesaria desde la pedagogía. Revista Científica Ciência em Curso, 5(1), 10-21. http://www.portaldeperiodicos.inisul.br.

Published

2023-01-31

How to Cite

Arnaiz-Barrios, I., Martín- Alfonso, J. A. ., & García-Rodríguez, J. A. . (2023). Keys and qualification norms in the Mathematics subject. Educación Y Sociedad, 21(1), 14–29. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2007

Issue

Section

Artículos