Protocol for the implementation of Decree 1421 of 2017, for disabled students of the Santander Educational Institution

Authors

Keywords:

compensating education, educational policy, educational program elaboration , inclusive education

Abstract

The objective of this research is to design a protocol for the implementation of Decree 1421 of 2017 at Santander Educational Institution from Tuchín Córdoba municipality, for identifying the

 

 elements of the decree that must be applied, reviewing the institutional policies of the educational institution project regarding the inclusion of students with disabilities, and structuring the protocol to be adopted by the educational institution. This study was conducted with a qualitative approach, with a design based on action research. The results showed that the educational institution does not comply with the guidelines established by the decree. Likewise, teachers know little about the Decree 1421. In addition, the students experience their learning process based on a curriculum design that does not take into account their differences. A protocol structured by means of stages and steps was designed to guide the pedagogical work of teachers as a process.

References

Constitución Política de Colombia de (1991). Editorial Leyer.

Correa, L., Rúa, J. y Valencia, M. (2018). Panorama y retos del derecho a la educación inclusiva de las personas con discapacidad en Colombia. Escuela Para Todos. Laboratorio de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://bit.ly/3z4spLC

Decreto 1421 de (2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Diario Oficial No. 50.340. Presidencia de la República de Colombia, 29 de agosto de 2017. https://bit.ly/3qOsqRD

Flores, M. (2011). Apuntes de metodología de investigación cualitativa. https://www.editorialdigitaltec.com/

Georghiou, L., Cassingena, J. Keenen, M., Miles, I. y Popper, R. (2010). Manual de Prospectiva tecnológica. Conceptos y práctica. Editorial Flacso. https://www.amazon.com/-/es/Luke-Georghiuo/dp/6077629391

Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesores. https://bit.ly/3sCwGEV

Pérez, E. (2011). Educación inclusiva y las comunidades de aprendizaje como alternativa a la escuela tradicional. [Trabajo Fin de Máster. Universidad Complutense de Madrid].

Pinto, J. P. (2015). Propuesta Metodológica para la Planificación Estratégica Prospectiva de un Instituto de Educación Superior de Defensa en el Ecuador. En Planeación Prospectiva Estratégica. (411–435). https://www2.politicas.unam.mx/publicaciones/wp-content/uploads/2015/08/Libro-PPE_interactivo1.pdf

Ferrer, F., Rambla, X., Tarabini, A. y Verger, A. (2008). La educación inclusiva frente a las desigualdades sociales: un estado de la cuestión y algunas reflexiones geográficas. Perspectivas, XXXVIII (1), 81-96.

Salamanca, A. B. (2019). Checklist para autores y checklist para lectores: diferentes herramientas con diferentes objetivos. Nure Inv. 16(99), 1-4.

Valenciano, G. (2009). Construyendo un concepto de educación inclusiva: una experiencia compartida. En Sarto, M. P. y Venegas, M. E. (Edit.) Aspectos clave de la Educación Inclusiva. (13-24). Publicaciones del INICO. https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO22224/educacion-inclusiva.pdf

Published

2022-01-24

How to Cite

Rhenals-Gómez, L. E., Madera-Rico, F. J., & Pastrana-Mosquera , A. . (2022). Protocol for the implementation of Decree 1421 of 2017, for disabled students of the Santander Educational Institution. Educación Y Sociedad, 20(1), 250–266. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2010

Issue

Section

Contexto escolar