Contribution to the development of professional ability in speech therapy training

Authors

Keywords:

special education, abilities development, teacher training, special education teachers´ training, pedagogical ability

Abstract

The paper derives from a pedagogical practice experience related with pedagogical professional abilities in the major Bachelor of Education in Speech Therapy. Its objective is to contribute to the development of professional pedagogical abilities to conduct the teaching-learning process of students with language and communication disorders in speech therapy formation from Didactics

 

 of Artistic and Work Education. Based on the theoretical analysis of the potentialities of the discipline Specific Didactics and the subject syllabus through observation, analysis and evaluation of students´ performance in research practicum, activities were designed and implemented. As a result, the students acquired theoretical and practical knowledge in the development of manual skills and plastic techniques and they elaborated didactic resources to conduct the teaching-learning process of students with language and communication disorders.

References

Colectivo Nacional de Logopedia. (Marzo 2016). Métodos y procedimientos para el trabajo logopédico. Inédito.

Del Pino, C. (2013). Los componentes del PEA en la formación del maestro Logopeda y de la Educación Especial desde una perspectiva interdisciplinar. Taller Metodológico de la Disciplina Logopedia. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”. Inédito.

Fernández, G. y Rodríguez, X. (2012). Logopedia Primera Parte. Editorial Pueblo y Educación.

Companioni, I. y Díaz, A.R. (2019). Programa de la asignatura: Didáctica de la Educación Laboral y Artística. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Ministerio de Educación Superior. (2016 a). Modelo del profesional. Plan de Estudio E. Carrera de Licenciatura en Educación Logopedia.

Ministerio de Educación Superior. (2016 b). Programa de la disciplina Didácticas Particulares. Plan de Estudio E. Carrera de Licenciatura en Educación Logopedia.

Ministerio de Educación Superior. (2016 c). Plan de Estudio E. Cohorte 2017- 2020. Carrera de Licenciatura en Educación Logopedia.

Parés, R. M. (2018). La Formación Laboral Investigativa de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Logopedia para dirigir la atención logopédica integral. [Tesis doctoral, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez].

Sánchez, M. C., Parés, R. M. y Monzón, S. M. (2019). Taller teórico-práctico Didáctica de la clase logopédica desde un enfoque desarrollador. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez. Inédito.

Torres, M. (2000). El diagnóstico psicopedagógico [Conferencia] III Congreso de la Educación Especial, Centro de Referencia Latinoamericano de Educación Especial, La Habana, Cuba.

Published

2022-01-24

How to Cite

Díaz-Machín, A. R., Companioni-Álvarez, I. ., & Sánchez-Herrera, M. de la C. . (2022). Contribution to the development of professional ability in speech therapy training. Educación Y Sociedad, 20(1), 141–156. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2057

Issue

Section

Artículos