This is an outdated version published on 2014-09-01. Read the most recent version.

José Martí´s literary work in the formation of primary teachers

Authors

  • Guillermina Minelia Martínez-Ford Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez https://orcid.org/0000-0002-2941-3218
  • Mary Mag Pastrana-de la Paz Universidad de Ciencias Pedagógicas Manuel Ascunce Domenech

Keywords:

artistic literature, formation, comprehensive culture

Abstract

In the treatment of moral qualities in Martí´s literary works, teachers must be creative in using methods and educational-teaching strategies. There are certain limitations in the analysis of different sources, especially those which contain the legacy of Martí´s ideals, since a wide analysis is not propitiated, neither the reflection and the relationship with life; therefore the objective of this paper is to propose some procedures for the analysis of José Martí´s the literary work in order to contribute to a develop a comprehensive culture in the formation of primary education teachers.

References

Addine Fernández, F. Didáctica teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2004.

Aguirre, M. Verdad y fantasía. Editorial Gente Nueva. La Habana, 1974.

Anderson Imbert E; Revista Honda. Nº 30. 2010.

Arias Leyva G. Cartas al maestro. Hablemos sobre la comprensión de la lectura. Español 7 Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2007.

Caballero Delgado, E. Didáctica de la escuela primaria. La Habana: Editorial. Pueblo y Educación, 2002.

Domínguez García, I. Comunicación y Discurso. Editorial Pueblo y educación. La Habana, 2003.

Gayoso Suárez N. Cartas al maestro. Hablemos de lectura. Español 2. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2005.

García Alzola E. Lengua y Literatura. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.1992.

García Pers D. La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria. Primera Parte. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2000.

García Ronda, D. En defensa de la fantasía y la imaginación. httpwww.lajiribilla.cu/../en-defensa-de-la-fantasía y la imaginación. 2012.

Hernández Sánchez, J E. Introducción a los estudios literarios. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2011.

Mañalich Suárez R. Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2001.

Martí José. Epistolario, tomo I 1862 - 1887.Editorial de Ciencias Sociales, La Habana 1993.

_____. Obras Completas Edición crítica, tomo 20, Centros de Estudios Martianos 1983.

Ramírez Molina, C. Herramienta metodológica y didáctica para analizar textos literarios. httpwww.latidex.ucr.ac.cr/educación, 2007.

Rico Montero, P. El modelo de la escuela primaria: Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Editorial. Pueblo y Educación. La Habana, 2008.

Rodríguez Pérez, L. Actividades para leer, pensar y disfrutar. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2009.

Vitier Cintio. Cuadernos Martianos I. Parte 1. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.1997.

_____. Cuadernos Martianos II. Parte 2. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.1998.

Published

2014-09-01

Versions

How to Cite

Martínez-Ford, G. M., & Pastrana-de la Paz, M. M. . (2014). José Martí´s literary work in the formation of primary teachers. Educación Y Sociedad, 12(3), 136–147. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2080