Foresight in organizational culture, path of transformation and quality in the higher education institutions

Authors

  • Irving Herney Pinzón Tapias Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología, Colombia.

Keywords:

Organizational Culture, Prospective, Educational Quality, Higher Education Institutions

Abstract

Organizational culture in higher education institutions has aroused a particular interest on the part of each and every member participating in the educational process; the context from which and for which society itself is educated and has sold itself to change at an accelerated pace, and this calls for demands which can be answered if the Institution is prepared, thus appears a strategy of teamwork that seeks to strengthen the sense of identity, values and perceptions according to the institutional mission, from the identification of possible and varied futures to which it must respond, and this so-called prospective method will lay the groundwork for organizational culture to act on the basis of those environmental requirements, by anticipating this potential reality and from there working on the transformation processes in pursuit of educational quality.

References

Andrade, H. (2015). Revisión de la literatura acerca de la cultura organizacional en el ámbito educativo. Editorial Palibrio.

Angulo & Huamán (2017). Rol estratégico de la cultura organizacional y el liderazgo en la gestión del cambio de la universidad peruana, Revista Horizonte de La Ciencia, 7(13), 103-121. DOI: 10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.13.358

Bas, E. (2019). Prospectiva. Herramientas para la gestión estratégica del cambio. Editorial Ariel Practicum.

Carvajal, B. (2006). Coo-petencia y co-inspiraciòn. Reflexiones para el Cambio Organizacional universitario. VI Jornadas de Investigación del DAC-UCLA, 1-9. Barquisimeto: http://www.ucla.edu.ve/dac/vijornadas

García et al. (2017). Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad, 38 (52), 16.

Gutiérrez, J. (2018). Revisión de la literatura acerca de la Cultura Organizacional en el ámbito educativo, Revista Ecuatoriana de Educación, 2, 35-49.

Gutiérrez, K. (2015). Prospectiva, cambio y cultura Organizacional primera aproximaciones. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 1, 61-78.

Gutiérrez, K. (2017): El papel de la prospectiva en las instituciones universitarias desde una perspectiva conceptual. Revista Informe de Investigaciones Educativas, 18 (2), 79 - 91.

Kant, I. (2003). El conflicto de las facultades. Alianza Editorial.

Maldonado, Guillén, & Ramírez. (2013): Análisis de la Calidad de los servicios recibidos en las instituciones de Educación Superior. Revista Internacional Administración y Finanzas, 6 (14).

Medina& Ortegón. (2016). Manual de prospectiva y decisión estratégica: bases teóricas e instrumentos para América Latina y el Caribe. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social, 65-76.

Pírela, L. (2015). Liderazgo y cultura organizacional en instituciones de Educación Básica, Revista Venezolana de Gerencia, 15 (51), 483-503.

Salgado, A. (2015). La prospectiva: una herramienta para el futuro deseado. Revista Agunkuyâa 5(2), 49-74.

Sánchez, M. (2017). Análisis sobre las diferencias de percepción de la cultura organizacional en Instituciones de Educación Superior del Sur de Sonora. Revista Comuni@cción, 8 (1), 61-71.

Siqueiros & Vera. (2021): Cultura organizacional en instituciones de educación superior: conceptualización, medidas y variables asociadas. Revista iberoamericana de educación superior, 13 (36), 181-199.

Published

2022-10-24

How to Cite

Pinzón Tapias, I. H. (2022). Foresight in organizational culture, path of transformation and quality in the higher education institutions. Educación Y Sociedad, 20(3), 16–30. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2115