Necessary remarks to assess for historical personalities in Primary Education

Authors

  • Zismey Martínez-Fabre Universidad de Ciencias Pedagógicas "Manuel Ascunce Domenech"
  • Isidro Cornell-Pereira Universidad de Ciencias Pedagógicas "Manuel Ascunce Domenech"

Keywords:

assessment, historical personalities, values

Abstract

The accomplishment of methodological demands to assess historical personalities contributes to the formation of criteria, standards of behaviour and values, however its didactic treatment show some limitations that cause that the main ideas should be taken into account in its analysis do not allow the consolidation of this activity, thus the objective of this paper is to give some didactic requirements to improve the process targeted to the assessment of historical personalities.

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, Carlos. Hacia una escuela de excelencia. La Habana. Cuba: Editorial Academia. 1998.

_____. La Escuela en la Vida. Didáctica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1999.

BÁXTER PÉREZ, Esther. La formación de valores. Una tarea pedagógica. Editorial Pueblo y educación. La Habana, 1989.

_____. La Escuela y los problemas de la formación del hombre. Editorial Pueblo y educación. La Habana, 2006.

CABALLERO DELGADO, Elvira. Didáctica de la escuela primaria. La Habana: Editorial. Pueblo y Educación, 2002.

CASTRO RUZ, Fidel. Discurso pronunciado en la Tribuna Abierta de la Revolución en San José de las Lajas. Periódico Granma, 29 de enero de 2001. La Habana. Cuba.

CHACÓN ARTEAGA, Nancy. Martí y Fidel en el código de ética del educador cubano. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2013.

GONZÁLEZ MAURA, Viviana. Psicología para educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 1998.

LARA PÉREZ, F. Metodología para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de las personalidades históricas en la escuela primaria. ISP Félix Varela. Villa Clara. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, 2006.

LEAL GARCÍA, Haydee. La formación de valores morales a través de la enseñanza de la Historia de Cuba. Editorial. Pueblo y Educación, La Habana. 2007.

LÓPEZ, M. Cómo enseñar a determinar lo esencial. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1989.

MARTÍ PÉREZ, José. Obras Completas, Tomo 9. Editora Política. La Habana, 1881.

RICO MONTERO, Pilar. El modelo de la escuela primaria: Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Editorial. Pueblo y Educación. La Habana, 2008.

VIGOTSKY L. S. Psicología de la personalidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1989.

Http:// www. rimed. /index.php...habilidad...valorar.

Published

2014-03-20

How to Cite

Martínez-Fabre, Z. ., & Cornell-Pereira, I. . (2014). Necessary remarks to assess for historical personalities in Primary Education. Educación Y Sociedad, 12(1), 43–56. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2148

Issue

Section

Artículos