Strategy for the Devise-political Formation of the University Professors

Authors

Keywords:

ideological and political updating, permanent formation, ideological and political formation

Abstract

The work that is presented responds to the current demands of the upgrade devise-politics to achieve the professional acting in the contexts of the Superior Education. It possesses as fundamental objective the elaboration of a strategy for the devise-political formation of the university professors. The scientific novelty is expressed in revealing the essential relationships that allow the theoretical understanding of the process of the university professors' devise political formation, starting from being meant the perfeccionamiento of the integrity professional devise politics, as axis dynamic of the administration of the formation devise politics among orientation, powerfully and venture to favor its professional acting. Methods of the theoretical level were used as: analysis-synthesis, historical-logical, hypothetical-deductive, holistic-dialectical systemic-structural-functional, as well as methods and technical of the empiric level as observation scientists, surveys, documental analysis, triangulation, users' approach and statistical techniques.

References

Addine, F. y García, G. (2010). Una didáctica para el postgrado en la Educación Superior Pedagógica. Algunas implicaciones para el desempeño curricular. La Habana: Congreso Internacional Universidad 2010.

Babot, I. (2010). Formación contínua para profesores. http://www. Degerencia.com/articulo/formacion-continua-para-profesores.

Cabrera, X. (2014). Dinámica formativa socio-jurídica en los estudiantes universitarios [tesis doctoral]. Universidad de Ciego de Ávila, Cuba.

Fuentes, H. y Montoya, J. (2011). El proceso de investigación científica. Santiago de Cuba, CEES “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente.

Fuentes, H.; Montoya, J. y Seisdedos, L. (2011). La formación en la Educación Superior. Esmeralda, Ecuador: Editorial: Mútile. Universidad Técnica de Esmeralda Luis Vargas Torres.

García, J. (2011). La formación permanente del profesorado: motivaciones, realizaciones y necesidades. http://www.oei.es: Educación. UNED.

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Imbernon, F. (2011). Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista de Ciencias Humanas, 12 (19), 75-86.

Miranda, T. y Páez, V. (2001). Estrategia curricular para la formación del profesional de la Educación. La Habana, Cuba: CEE–ISPEJV.

Ministerio de Educación Superior. (2008). Perfeccionamiento del sistema de gestión del proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base (I y II), la Instrucción No. 03/08. La Habana: MES.

Padilla, A. (2015).La formación del docente universitario. Concepciones teóricas y metodológicas. Revista Universidad y sociedad Científica, 7(1), 47-57.

Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas [tesis doctoral], Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Pérez, N. (2016). La formación permanente del maestro tutor de los estudiantes de la licenciatura en educación primaria [tesis doctoral]. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Sánchez, N. (2011). Proceso de formación investigativa en la educación superior y su dinámica [tesis doctoral]. Universidad de Ciego de Ávila, Ciego de Ávila, Cuba.

Published

2023-01-31

How to Cite

Carrera-Sanamé, M. ., Diéguez-Batista, R. ., & Larrondo-Somonte , A. I. . (2023). Strategy for the Devise-political Formation of the University Professors. Educación Y Sociedad, 21(1), 185–200. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2227

Issue

Section

Aristas y Perfiles