M-learning en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Ingeniería de Software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7976407

Keywords:

mobile learning, m-learning, technology

Abstract

Technology-mediated learning has required the development of new skills to teach and build knowledge. Associated with this, the introduction of mobile devices as a teaching tool has provided unprecedented flexibility and freedom, revolutionizing educational practices in the 21st century. In this work, an investigation was carried out on mobile learning or m-learning in order to determine interesting considerations to take into account for the insertion of this novel learning in the teaching-learning process of Software Engineering in the Computer Science career of the FICE-UNICA. The design of the contents was taken into account as an essential element for this.

References

Abreu Alvarado, Y, et al (2018). “El Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Los Estudios Lingüísticos: Su Impacto En La Motivación Hacia El Estudio de La Lengua [The Teaching-Learning Process of Linguistic Studies: Its Impact on Motivation towards the Study of the Language].” Revista MENDIVE 16(4), 610–23.

Adams Becker, S.,et al (2017). “RESUMEN INFORME HORIZON Edición 2017 Educación Superior.” Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, La Ciencia y La Cultura (2017), 68–87.

Alarcón Barbán, E. (2018). “Estrategia Metodológica Para La Incorporación de La Tecnología Móvil En El Proceso de Enseñanza Aprendizaje de La Asignatura Ingeniería de Software En La UCI.” 72.

Anon. (2017). “Plan de Estudio Bioquímica.Pdf.” 1–90.

Bauer, F. (1983). “Definición de Ingeniería Del Software.” 1996.

De, Desarrollo, Nancy E. Saldis, Marcelo M. Gómez, Carina M. Colasanto, Claudia T. Carreño, Felisa Díaz Gavier, Aldo Guerra, Maximiliano González, Gonzalo Medina, Greta Jose, and Marianela Luna. (2017). “Desarrollo de Contenidos Para El Aprendizaje M-learning.” 4(2).

Elmer Carballo, AF Panadeiro, AM Sánchez. (2014) “Centro de Gestión de La Información y El Conocimiento (CEGIC), Como Ente Dinamizador e Integrador de La Calidad de La Estrategia Maestra de Informatización En La UNICA. Trabajo Presentado En Universidad 2010. 7mo Congreso Internacional de Educación Superi.”

Fombona Cadavieco, J, P, Sevillano M A. (2013). “Beneficios Del M-learning En La Educación Superior Benefits of M-learning in Higher Education.” Educatio Siglo XXI 31(2):211–34.

Herrera, S I.,. Fennema. M C (2011). “Tecnologías Móviles Aplicadas a La Educación Superior.” 620–30.

Mack, S, et al (2011). “Modeling Flavor Development in Cereal Based Foams under Thermal Treatment.” Procedia Food Science 1(2):1223–30. https://doi.org/10.1016/j.profoo.2011.09.182

Oliva, P, et al 2016. “Valoración Del Mlearning En El Proceso de Aprendizaje de Estudiantes de La Salud.” Revista Cubana de Educacion Medica Superior 30(4), 372–81.

Reinoso, G G (2019). “M-learning, a Path to Ubiquitous Learning in Higher Education in Ecuador.” RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao 2019(E18), 47–59.

UPM_GATE. (2013). “Guía Para La Implantación Del MOBILE LEARNING.” Universidad Politécnica de Madrid, 1–19.

Valero, C C et al. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital Magazine, 147, 1–21. http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf

Published

2023-05-30

How to Cite

Carballo-Muñoz, L. ., Pérez-Ayup, N., & Fernández-Rigondeaux, Y. (2023). M-learning en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Ingeniería de Software. Educación Y Sociedad, 21(2), 195–207. https://doi.org/10.5281/zenodo.7976407

Issue

Section

Aristas y Perfiles