Sequence of actions for the didactic-methodological improvement of the teacher with a scientific, technological and innovative approach

Authors

Keywords:

didactic and methodological improvement, higher education, innovation

Abstract

The didactic and methodological improvement of the teacher constitutes a core element in the current context of higher education, to which multiple investigations have been dedicated that start from insufficiencies in the systematization of methodological work and its result in the performance of the teacher. From the documentary analysis, and other theoretical and empirical methods, a sequence of actions is synthesized that has a notable impact on this aspect and contributes to the improvement of the methodological work. The objective of the paper is to evaluate the efficiency in the application of this sequence of actions for the achievement of the didactic and methodological improvement of the teacher, with an innovative approach, implemented during the 2021 academic year, in one of the areas of the Institute of Basic Sciences of the Cujae. The implementation demonstrates the effectiveness and social impact of the proposal and the response to the problem posed.

References

Albornoz, M., Barrere, R. y Sokil, J. (2018). Las universidades lideran la I+D en América Latina. En: El Estado de la Ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y tecnología Iberoamericanos/Interamericanos (pp. 31-44). Editorial Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología Iberoamericana e Interamericana (RICYT), Buenos Aires, Argentina. http://www.ricyt.org/2018/10/el-estado-de-la-ciencia-2018/.

Artigas Pérez, E., Abreu González, O. H. y Ramos Rodríguez, A. E. (2019). Reflexiones sobre la gestión del conocimiento y el desarrollo local en Mayabeque. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 6(3), 1-9.

Bernaza Rodríguez, G., Troitiño Díaz, D, M. y López Collazo, Z. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Primera edición, Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

Casas, R. y Pérez Bustos, T. (2019). Ciencia, tecnología y sociedad en América latina. La mirada de las nuevas generaciones. Editorial CLACSO.

Cuba, Ministerio de Educación Superior (2017). Documentos metodológicos para la organización de la CTI en las universidades y ECTI del MES. Editorial Félix Varela.

Cuba, Ministerio de Educación Superior (2018). Reglamento Docente Metodológico. Editorial Félix Valera.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2019). Resolución Ministerial 140/19. Reglamento de Posgrado. La Habana.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2020). Instrucción No.1/2020. Manual para la Gestión del Posgrado. La Habana.

García Pérez, M. y Perdomo Blanco, L. (2021). Preparación metodológica para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje en la ingeniería industrial. Revista Mendive. 19(2), 578-599.

Guerra Suárez, L.; Machado Ramírez, E.; Espíndola Artola, A. (2020). La superación didáctico-metodológica del docente para el trabajo en equipo en el contexto universitario. Opuntia Brava, 13(1), 12-24.

Martínez Navarro, M. y Jaya Escobar, A. I. (2019). La gestión de la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior: trayectorias y desafíos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2019(2), 1-11. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/%20educacion-trayectorias-desafios.html.

Martínez García, I.; Padilla Carmona, M.T. y Suárez Ortega, M. (2019). Aplicación de la metodología Delphi a la identificación de factores de éxito en el emprendimiento. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 129-146. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.320911

Noda, M. y Surós, E. (2020). Educación superior de calidad: una respuesta necesaria a los objetivos de la agenda educativa 2030. http://catalogo.reduniv.edu.cu/pdf/dc115416-65bd-4c7a-8ef9-30c7ec15ad35.pdf

Núñez Jover, J., Ortiz Pérez, H. R., Proenza Díaz, T. y Rivas Diéguez, A. (2020). Políticas de educación superior, ciencia, tecnología e innovación y desarrollo territorial: nuevas experiencias, nuevos enfoques. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 15(43), 187-208. http://ojs.revistas.net/index.php/CTS/%20article/view/149.

Piña, C., Seife, A., Díaz, A., Pez, P. y Rodríguez, K. (2019). La formación del profesor universitario desde una dimensión humana. Medisur, 7(2), 266-269. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4122

Rodríguez, L. y Padrón, A. (2020). Estrategia para el trabajo metodológico desde entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Revista Horizontes Pedagógicos, 10(1). 29-50.

Rosa, A. S., Guzmán, A. C. y Marrero, F. R. (2018). Modelo de profesionalización pedagógica de los docentes universitarios para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(3), 25-41. http://refcale.uleam.edu.ec/%20index.php/refcale/article/view/1404.

Published

2023-01-31

How to Cite

Rodríguez-Matos, A. de los Ángeles ., Puig-Martínez, R. A. ., & Padrón-Alvarez, A. . (2023). Sequence of actions for the didactic-methodological improvement of the teacher with a scientific, technological and innovative approach. Educación Y Sociedad, 21(1), 122–138. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2441

Issue

Section

Artículos