Conception of the Quantum Mechanical for professors of physics in formation in Angola starting from the structure of the corresponding physical theory
Keywords:
Teaching of the Physics, teaching of the Quantum Mechanics, professors' initial formationAbstract
In this article one argues the conception of the Quantum Mechanical discipline for professors of Physics in formation in Angola starting from the structure of the corresponding physical theory. The results are supplemented with the study of the learning of the students in the years lectivos 2019 and 2020 in the career of Licentiate in Education Physical Option of the Pedagogic Superior School of Bié. A mixed methodology was used in the one that you/they were considered methods and techniques so much quantitative as qualitative for the analysis and prosecution of the information. He/she was carried out a pedagogic test to evaluate the level of domain of the contents of the Quantum Mechanics in an intentional sample of 36 fourth year-old students in the course 2019 and 18 students in the 2020. The results of the learning of the students sustain the conception assumed in the investigation, when obtaining same values or superiors to the half value in a qualitative scale of three indexes.
References
Arlego, M., Fanaro, M. y Galante, L. (2020). Quantum physics from waves: An analogy-based approach for high school. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43 (2), 10-22.
Fanaro, M., Arlego, M. y Elgue, M. (2014). The doublé slit experience wich light from Feynman´s Sum of Multiple Paths viewpoint. Revista Brasileira de Ensino de Física, 36 (2), 1-7.
Fernández, P. E. (2014). Teorías y modelos en la enseñanza aprendizaje de la Física Moderna. [Tesis de Doctorado]. Universidad Nacional de Córdova. Argentina.
González, E. M., Muñoz, Z. E. y Solbes, J. (2020). La enseñanza de la física cuántica: una comparación en tres países. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 15 (2), 239-250. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.15619
Gil, D. y Solbes, J. (1993). The education of modern physics overcoming a deformed visión of science . International Journal of Science Education. Londres, 15 (3), 255-260. https:// doi.org/10.1080/0950069930150303
Krijtenburg, L. E. (2019). Key topics for quantum mechanics at secundary scools: a Delphi study into expert opinions. International Journal of Science Education. Londres, 41 (3), 349-366. https://doi. org/10.1023/A:1025382113814
Martin, J. y Martin, A. (2012). La Mecánica Cuántica y la necesidad de introducirla en los planes de estudio. Revista de la Escuela de Ingeniería y Tecnología. REIT, No. 1, 18-29. https://doi.org/10.29151/reit.n1a2.
Pérez P., N. P., Rivero P., H., Ramos B., J. M., Sifredo B., C. y Moltó G., E. (2018). Didáctica de la Física I. La Habana: Editorial Félix Varela.
Ramos, J. M. y Rodríguez, L. E. (2018). Dinámica interna del contenido del proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. (Inédito).
Rodríguez, L. E. & Rodríguez, M. C. (2018). Evaluación de cualidades del pensamiento de estudiantes de Matemática-Física al ingreso a la universidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 18 (2), 1-23. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33036
Rodríguez, L. E., Gaio, J. M. y Chamizo, Y. (2021). Las habilidades experimentales en la enseñanza-aprendizaje de la física general en la formación de profesores. Revista Educación y Sociedad. 19 (2), 20-35.
Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (II). Ejemplos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. Cádiz, 10 (2), 171-181. DOI: http://dx.doi. org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_ cienc.2013.v10.i2.03
Solbes J. y Sinarcas, V. (2010). Una propuesta para la enseñanza aprendizaje de la Física Cuántica basada en la investigación en Didáctica de las Ciencias. Revista Enseñanza de la Física, 21 (1 y 2), 57-84.
Solbes, J. (2018). El modelo cuántico del átomo. Dificultades de comprensión y propuestas para su enseñanza. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, Barcelona, No. 93, 26-33.
Vicario, J. y Venier, F. (2010). La enseñanza de la Física Moderna, en debate en Latino América. Revista Argentina de Enseñanza de la Ingeniería. No. 20, 45-58.
Yavorski, B. M. y Detlaf, A. A. (1985). Prontuario de Física. Editorial Mir. Moscú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educación y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores ceden su derecho de autor a Educación y Sociedad y otorgan a todos los usuarios potenciales, de manera irrevocable y por un período de tiempo ilimitado, el derecho de utilizar, copiar, transformar y distribuir el contenido. La cesión de derecho de autor incluye también:
- Traducir, adaptar, reutilizar, resumir el trabajo y ejercer todos sus derechos sobre dichas adaptaciones, resúmenes, extractos y obras derivadas.
- Incluir el trabajo y su versión traducida, adaptada o resumida, total o parcialmente, en bases de datos informatizadas, selección o recopilación de textos digitales o impresos a disposición de terceros.
Cada autor asume que en caso de que el artículo fuese aprobado para su publicación en la revista Educación y Sociedad:
- Cede sus derechos patrimoniales y autoriza al comité editorial para la publicación del documento con el correo electrónico y la afiliación institucional de los autores.
- Autoriza la divulgación en la página web de la revista, en repositorios y directorios en se incluye o pueda incluirse en el futuro.
- Certifica que ha contribuido directamente al contenido intelectual de este manuscrito.
- Se responsabiliza públicamente con su contenido y acepta que su nombre figure en la lista de autores.
- Garantiza que el artículo es un documento original y no ha sido publicado total ni parcialmente, en ningún otro lugar.
- No ha incurrido en fraude científico, plagio o vicios de autoría; en caso contrario se exime de toda responsabilidad a la revista Educación y Sociedad y se declara responsable.
- Se compromete a no presentar este artículo a otra revista para su publicación, hasta recibir la decisión de la editorial de la publicación sobre el concepto final.