El ejercicio de culminación de estudios en la carrera Lenguas Extranjeras. Una concepción integradora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11264427

Keywords:

culminación de estudios, preparación, examen

Abstract

The objective of the article is to offer the organizing, didactic and linguo-methodological actions that guaranteed the preparation of last year students from the Foreign Languages Majors to do the exams as part of the completion of university studies. Methods from the theoretical level such as analytic-synthetic and logical-historic ones were used as well as document analysis, observation, survey and group discussion and reflection from the empirical level which allowed assessing and compiling necessary data related to this preparation process and the design of the aforementioned actions. The actions carried out, from a comprehensive approach, by the teaching and methodological staff from the Foreign Languages Major and the discipline Didactics of Foreign Languages, as the main integrating discipline of the curriculum, permitted improving the preparation of students and the quality of results in the completion of university studies which were evidenced in the exams.

References

Artola P. M. de L., Tarifa L. L. & Finalé de la Cruz, L. (2019). Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Universidad Y Sociedad, 11(2), 364-371. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000200364

Cruz R. L., & Matos H. E. (2017). Culminación de estudios en la educación superior: ¿un espacio inexplorado? Revista Electrónica Diálogos Educativos. REDE, 17(32), 14-40. Recuperado a partir de http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1180

González-Domínguez, E. G., Cornell-Pereira, I. y Fis-Díaz, O. (2022). El ejercicio profesional como culminación de estudios en la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Educación y Sociedad, 20 (1), 50-64. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1668/3659

Guerra, L. y Espindola, A. (2022). El proceso de formación del profesor universitario en el contexto cubano. EduSol, 22 (80). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300165&lng=es&nrm=iso

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: El modelo de formación. Estrategias de aprendizaje en la nueva universidad cubana. Editorial UH, 40. https://docplayer.es/97461281-La-universidad-cubana-el-modelo-de-formacion-dr-pedro-horruitiner-silva.html

Jiménez, P. T., Díaz, R. B., Catalá, C. O. S. (2011). La preparación para la culminación de estudios de Contabilidad y Finanzas de la SUM, Revista Iberoamericana de Investigación en Educación, II (5), 126-140.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299123992007

Jiménez, R. S. L., Liriano, G. R., Álvarez M. J. L., Medina M. M. (2022). La culminación de estudios y el ejercicio profesional una visión desde la innovación educativa. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación, 3 (5), 53-61. https://www.riied.org/index.php/v1

Luz, P. M. (2010). Normativa para organización, realización y evaluación de trabajo de culminación de estudios en Pregrado. Universidad Centroamericana. http://repositorio.uca.edu.ni/id/eprint/1756

Martínez, B. C. V., Serrano, S. J., Torres, R. G. (2022). El ejercicio profesional como forma de culminación de estudios en la carrera Educación Física, Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, 3 (19), 106-114. https://www.eumed.net/es/revistas/ocsi/ocsi-febrero-22/educacion-fisica

Matamoros, T. M., Gutiérrez M. R., Rouco M. A. y Collado B. N. (2015). Diseño, investigación y formación. Experiencias en los trabajos de diploma. AU, 36 (1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982015000100011

MES. (2016). Plan de Estudio E. Licenciatura en Educación. Lenguas Extranjeras. La Habana. https://educa.uho.edu.cu/wp-content/uploads/2016/02/Plan-de-estudio-Educ-_Leng_Extranjeras.pdf

MES. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias (Resolución 47/2022). La Habana.

http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resoluci%C3%B3n47-2022.pdf

Morales, R. I., Cruz Acosta, Y. (2018). El proceso de formación del profesional en la Educación Superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/formacion-profesional-cuba.html

Sarría, Q. T., Díaz Macías, R. C., Roca Toledo, Y., & Velázquez Martín, T. (2022). El trabajo de curso como evaluación final: consideraciones metodológicas desde la asignatura Administración General. Revista Conrado, 18 (87), 306-315. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2531

Valiente, S. P., Pompa, D. F., Pérez P. M. C. (2021). Diversificación de las formas de culminación de estudios universitarios de pregrado en países de Iberoamérica. Revista Transformación, 17 (1), 78-102. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000100078

Published

2024-05-26 — Updated on 2024-06-20

Versions

How to Cite

Pérez-Parrado, R., Delgado-Fernández, L., & Sardiñas-Companioni, J. L. (2024). El ejercicio de culminación de estudios en la carrera Lenguas Extranjeras. Una concepción integradora. Educación Y Sociedad, 22(2), 109–121. https://doi.org/10.5281/zenodo.11264427 (Original work published May 26, 2024)

Issue

Section

Artículos