Evaluation in the teaching-learning process of work practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11273884

Keywords:

proceso de enseñanza aprendizaje, Práctica laboral, evaluación

Abstract

The labor practice in the Cuban university context constitutes one of the main challenges of contemporary education and assumes complex commitments with society to achieve the integral formative excellence of students and their insertion in working life, so that they can transform reality from their academic and scientific preparation, as well as values ​​that correspond to Cuban society. In the development of the research, materials and methods of the theoretical and empirical level were used, which allowed us to inquire about the evaluation in the teaching-learning process of the labor practice. Therefore, the objective of the work is to provide procedures for evaluation in the teaching-learning process of labor practice. The work was implemented with professors and students of the different careers of the Máximo Gómez Báez University of Ciego de Ávila.

References

Bernal Jova, E., Collado Nohaya S. y Toboso Cortés M. del C. (2014). La evaluación de la disciplina Formación Laboral Investigativa, en dos procesos proporcionales. Revista Conrado, 10 (47), 18-25. https://revistaconrado/148-1-10-20161128 .

Castejón Oliva, F.J, López-Pastor, V.M., Julián Clemente, J.A. y Zaragoza Casterad, J. J. (2017) Evaluación formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11 (42), 328-346. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista42/artevaluacion163.htm

Vásquez Gonzáles J M., (2017) Aplicación de técnicas didácticas para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de Historia Regional, [Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación.] Facultad de Ciencias Sociales U.N.S.C.H. Ayacucho. Lima – Perú

González Pérez, M., (2000): La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria, Revista Pedagogía Universitaria, 5(2), 16-24. https://profesorailianartiles.files.wordpress.com

González Pérez, M., (2009): La Evaluación del aprendizaje: tendencias y reflexión crítica. Revista de Educación Superior, 15(1), 434-454. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista42/artevaluacion163.htm

Resolución No 47 de 2022 [Ministerio de Educación Superior]. Por lo cual se establece el Reglamento organizativo del trabajo docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. 27 de mayo de 2022.

Pereira Chaves, J., (2017) Evaluación, medición o verificación de los aprendizajes en el aula: Un estudio de caso en el Colegio Humanístico Costarricense de Heredia. Revista Educare 19(2), 405-428. http://www.redalyc.org/pdf/1941/194138017022.pdf

Pérez Pino M, Enrique Clavero J.O., Carbó Ayala J. E. y González Falcón M. (2017) La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista EDUMECENTRO 9(3), 263-283 http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n3/edu17317.pdf

Pla López, R.V., Bañobre Ramos, J.M., Arnaiz Barrios I., García Gutiérrez A. D., (2021). Una concepción de la Pedagogía como ciencia. Aprendizaje, educación y desarrollo en José Martí. Pueblo y Educación.

Pulido Díaz A. y Barreiro Pousa L., (2019), La gestión de la evaluación del aprendizaje en la educación superior en Cuba. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n2/0257-4314-rces-39-02-e12.pdf

Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. 22 ed. 2001. http:/ / lema. rae. es/ drae/?val=Evaluación

Salgado Díaz G., Bauza Barreda B.M., y González Botello M. E. (2017). La evaluación integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la didáctica de la biología. 6(8) 49-56. http:// b o l e t í n v i r t u a l - a g o s t o - v o l 6 - 8 I S N N 2 2 6 6 - 1 5 3 6

Published

2024-05-26

How to Cite

Rodríguez-Santana, S. de la C., Arza-Pascual, L. J., & Estévez-Placencia, Y. (2024). Evaluation in the teaching-learning process of work practice. Educación Y Sociedad, 22(2), 190–207. https://doi.org/10.5281/zenodo.11273884

Issue

Section

Artículos