THE CREATIVE POTENTIAL IN EDUCANDOS OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION OF THE PRIMARY TEACHING MULTÍGRADO

Authors

  • Anay Acosta-Pardo Institución Educativa Pedro Echevería Gómez, Morón, Cuba.
  • Nismel Crespo O¨Relly APC, ANEC
  • Mirna Castillo-Drago Universidad Máximo Gómez Báez. Centro Universitario Municipal Morón, Cuba.

Keywords:

creativo, desarrollo, familia, Multígrado, potencial

Abstract

The article shows, how to achieve the development of the creative potential in educandos of 1º,2º grades of the educational institution of the teaching primary multígrado Pedro Echeverría Gómez, it shows how to take advantage of the potentialities of the environment, the family, the educational one, the educandos of the grade, of the group and of the superior grades, with the use of the intellectual abilities and of work. On this base, the article has as objective to propose a system of activities for the development of the creative potential in educandos, of 1º,2º grades, in the unit 4 of 1º and in the unit 3 of 2º in the subject The world in that we live. The scientific novelty resides in creative activities where the natural environment mediates, I work with teaching means, the relationship intermaterias, with the collaboration of the family mediator: The methods are applied and technical of the theoretical and empiric level, and of mathematical prosecution. 

References

Beltrán, Y (2021). Sistema de actividades para contribuir al desarrollo de la creatividad en los

niños del grupo preescolar de la escuela primaria José de la Luz y Caballero del municipio

Morón. [Trabajo de Diploma. Centro Universitario Municipal, Morón]. Repositorio

Institucional– Centro Universitario Municipal, Morón.

Crespo, N. (2012). La organización del proceso educativo de la escuela primaria multígrado

durante el desarrollo de la emisión televisiva con fines docentes. [Tesis de doctorado.

UCP “Manuel Ascunce Domenech”]. Repositorio Institucional–UCP “Manuel Ascunce

Domenech”. Ciego de Ávila.

Franco, O. (2011). Lectura para Educadores Preescolares VI. Pueblo y Educación.

Hernández Herrera, P.A, Santos Palma, E.M, Rico Montero, P, Mendoza Rodríguez, M, Mc

Pherson Sayú, M, Portela Falgueras, R, Soberás López, Y.M, Romo Asbascal, D, Recio

Molina, P.P, Pérez Albejales L.O, Cruz Pérez, J, Álvarez Pérez, M Bosque Suárez, R,

Diaz Péndás, H, Suárez Guimará, S, Fuentes Sordo, O.E, Domínguez González, A, Segui

Valladares, J y Díaz del Sol, I (2001). Hacia una Didáctica de la asignatura El mundo en

que vivimos. Pueblo y Educación.

MINED. (2004). Programas de Primer y Segundo Grados. Pueblo y Educación.

Rico Montero, P. Santos Palma, E y Martín-Viaña, E M. (2008). Exigencias del Modelo de

escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación,

enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Published

2025-01-23

How to Cite

Acosta-Pardo, A., Crespo O¨Relly, N., & Castillo-Drago, M. (2025). THE CREATIVE POTENTIAL IN EDUCANDOS OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION OF THE PRIMARY TEACHING MULTÍGRADO. Educación Y Sociedad, 23(Especial), 106–124. Retrieved from https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/7874

Issue

Section

Artículos