Aproximación al perfil integral y contextualizado del gerente educativo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11258676

Keywords:

gerente educativo, perfil, integral, contextualizado

Abstract

This paper is the result of a qualitative research to support a theory about the professional profile of the educational manager. It was carried out at the Universidad OMI Organismo de Investigación, Mexico. Its objective is to propose a system of indicators, with their content, about the integral and contextualized profile of the educational manager, based on an effective and efficient mode of operation. This research contains the current limitations of this professional from that perspective, expressed by those who act under their direction on a daily basis. It includes an alternative of 25 indicators that constitute an approximation to its profile, adapted to the requirements of the present day. This analysis is based on the application of methods, techniques and procedures such as participatory action research, documentary study, expert judgment, interview, analysis and synthesis, systemic and hermeneutic methods. Its most significant result consists in the systematization of the limitations of the contemporary educational manager and the indicators to solve them.

References

Abreu-Valdivia, O. y Pla-López, R. V. (2021). La integración escuela, familia, comunidad: fundamentos martianos para la comprensión de su necesidad. Educación y sociedad, 19, 84-101. https://acortar.link/DI7h8T

Abreu-Valdivia, O. Pla-López, R. V. y Antamba-Cevallos, T. C. (2022). Alternativa didáctica para la escritura académica. Educación y sociedad, 20(3), 167-189. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1986

Abreu-Valdivia, O. Rhea-González, S. Arciniegas-Romero, G. y Guevara-López, S. (2020). Competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación universitaria, 13(4), 153-164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8059031

Acosta, F. Viloria, D., Arteta, A. y Ospino, C. (2021). Determinantes del desempeño gerencial: Instituciones de Educación Superior del Departamento Atlántico-Colombia frente al Covid-19. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 296-308. https://n9.cl/e8w0r

Araujo, G. J. Campozano, J. E. Guerra, L. R., Martinez, D. E. Cabrera, R. A. y Zambrano, E. R. (2023). Procesos de gestión del talento humano en la gerencia educativa, caso en la unidad educativa 11 de octubre. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1407-1421. https://n9.cl/k21zo

Camarena, I. (2023). Buenas prácticas de gestión educativa implementadas durante la pandemia de COVID-19 en bachilleratos tecnológicos de Jalisco. Gestión de la Educación, 9(2), 1-25. https://n9.cl/3gvwn

Carranza, K. M. Salazar, M. y Hinojosa, M. de J. (2023). Gerencia educativa desde la metodología integrada input-output del modelo dinámico. Revista Venezolana De Gerencia, 28(102), 832-854. https://n9.cl/1nq2l

Flores, F. López, M. F., Zulema, L. N. y Flores, L. D. (2022). Gerencia educativa y visión empresarial: una mirada crítica. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 801-814.

https://n9.cl/8i0hp

Hernández, D. y Tovar, M. (2022). La gerencia educativa y su influencia en el proceso de enseñanza aprendizaje en la institución educativa rural. La Violeta 593digital Publisher CEIT, 7(1), 5-16. https://n9.cl/bwoaco

Méndez, E. (2012). Gerencia de las organizaciones educativas. Revista Negotium, 8(23), 202-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7263969

Mora, J. M. y Morales, L.F. (2023). Estado de la cuestión sobre la Planificación Prospectiva en las Organizaciones de Educación Superior Pública en Costa Rica. Gestión de la Educación, 9(2), 1-18. https://n9.cl/2lpw8m

Ospina, D. A. Burgos, S. B. y Madera, J. A. (2021). La gerencia educativa y la gestión del cambio. Diálogos De Saberes, (46), 187-200.

Pérez, N. F. (2020). Gerencia educativa: Transformación e Innovación. Revista Educare, 24(2). 273-292. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6260870

Salas, D. A. y Bustos, H. L. (2023). Perfil del gerente educativo contemporáneo. Revista Honoris causa, 15(1), 110-125. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/285

Valdez, A. (2022). Modelo de Gestión Pública: Arquetipo Burocrático y Post-burocrático. Revista Venezolana De Gerencia, 27(100), 1332-1344. https://doaj.org/article/8a3768d0044b433caca73089c72152cc

Published

2024-05-26

How to Cite

Valenzuela-López, J., & Abreu-Valdivia, O. (2024). Aproximación al perfil integral y contextualizado del gerente educativo. Educación Y Sociedad, 22(2), 69–88. https://doi.org/10.5281/zenodo.11258676

Issue

Section

Artículos