Internationalization as part of the global university rankings and its impact on quality standards
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8021116%20Keywords:
university rankings, internationalization, assurance, university qualityAbstract
Introduction: universities cannot fully manage their development with their backs to the media world of global rankings, governed by the main centers of power. Objective: assess the growing importance of university internationalization in the rankings of Higher Education Institutions. Methodology: a systematic review study was carried out, with a predominantly qualitative approach. Results: in particular, it focuses on the internationalization of higher education, since, due to its growing relevance, it is already one of the indicators of global rankings, and more recently, through specific rankings that evaluate the development of internationalization university itself, and its direct and indirect influence on the quality assurance of higher education. Conclusion: this context conditions that Cuban higher education begins to become more visible in international rankings, and in the future, in a necessary and possible national ranking, all of which contributes to ensuring quality for the benefit of society.
Downloads
References
Abba, M. J. (2015). Las oficinas de relaciones internacionales en el proceso de internacionalización de la educación superior. Un análisis a través de variables de gestión. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 8(4), 20-37. https://www.redalyc.org/pdf/3193/319343257003.pdf
Aguilar-Castillo, Y., & Riveros-Angarita, A. S. (2017). La internacionalización de la educación superior: Concepto y evolución del modelo en la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 73-103. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17952
Alarcón, R., Almuiñas, J. L., & Iñigo, E. (2021). Calidad y rankings universitarios globales: una mirada desde América Latina. Universidad y Sociedad, 13(6), 421-434. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000600421&script=sci_arttext&tlng=pt
Albornoz, M., & Osorio, L. (2018). Rankings de universidades: calidad global y contextos locales. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 13(37), 13-51. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-00132018000100003&script=sci_arttext
Baas, J., Schotten, M., Plume, A., Côté, G., & Karimi, R. (2020). Scopus as a curated, high-quality bibliometric data source for academic research in quantitative science studies. Quantitative science studies, 1(1), 377-386. https://doi.org/10.1162/qss_a_00019
Benítez Cárdenas, F., Alarcón Ortiz, R., & Iñigo Bajos, E. (2022). Una valoración crítica de la conformación e importancia de los rankings universitarios nacionales para proponer su empleo en Cuba. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322022000300024&script=sci_arttext
Borro, M. (2018). El proceso de internacionalización de la educación superior en Argentina (1995-2015): ¿determinantes exógenos o endógenos? Desafíos, 30(1), 215-243. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-40352018000100215&script=sci_arttext
Brankovic, J., Ringel, L., & Werron, T. (2018). How rankings produce competition: The case of global university rankings. Zeitschrift für Soziologie, 47(4), 270-288. https://doi.org/10.1515/zfsoz-2018-0118
Cebolla-Boado, H., Hu, Y., & Soysal, Y. N. (2018). Why study abroad? Sorting of Chinese students across British universities. British Journal of Sociology of Education, 39(3), 365-380. https://doi.org/10.1080/01425692.2017.1349649
Comas Rodríguez, O. J. (2019). La internacionalización de la educación superior. Revista de la educación superior, 48(192), 165-168. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000400165
Contreras, F. G., San Martín, W. S., & Viancos, P. (2019). Rankings de universidades como herramientas de evaluación institucional: Un análisis a las metodologías utilizadas por tres instrumentos internacionales. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 6(4), 367-382. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7899307
Dávila, M. (2018). Rankings universitarios internacionales y conflictos por la regulación de la educación superior. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 13(37), 67-84. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-00132018000100005&script=sci_abstract&tlng=pt
Díaz-Guecha, L. Y., Carrillo-Guecha, K. L., & Guecha-Oliveros, J. G. (2020). Internacionalización de la Educación Superior en el marco de la construcción del conocimiento. Revista Perspectivas, 5(2), 90-102. https://doi.org/10.22463/25909215.2834
Didou Aupetit, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. Repositorio MINEDU. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5861
Dip, J. A. (2019). La internacionalización de las universidades iberoamericanas desde la mirada del ranking U-MULTIRANK. TSN. Transatlantic Studies Network: Revista de Estudios Internacionales, 5(8), 183-193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7708292
Espacio Latinoamericano y Caribeño de Educación Superior (ENLACES) (2022). III Conferencia Mundial de Educación Superior de la UNESCO. Cartagena de Indias, Colombia.
Esposito, E., & Stark, D. (2019). What's Observed in a Rating? Rankings as Orientation in the Face of Uncertainty. Theory, Culture & Society, 36(4), 3-26. https://doi.org/10.1177/0263276419826276
Fowler, K. (2022). ¿Qué ven y qué no ven los rankings globales de universidades? Redacción Alma Mater. https://medium.com/revista-alma-mater/qu%C3%A9-ven-y-qu%C3%A9-no-ven-los-rankings-globales-de-universidades-c476118995cc
Ganga-Contreras, F., Sáez, W., Calderón, A. I., Calderón, Á., & Rodríguez-Ponce, E. (2019). Principales rankings académicos internacionales: el caso de Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 407-434. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701964
Ganga-Contreras, F., Suárez-Amaya, W., Valderrama-Hidalgo, C., & Salazar-Botello, C. (2022). Rankings universitarios e influencia en el desempeño: comparando perspectivas en Chile y Venezuela. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(24), 200-210. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.01
Gómez López, P. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2). http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1248
Hazelkorn, E. (2018). Reshaping the world order of higher education: the role and impact of rankings on national and global systems. Policy Reviews in Higher Education, 2(1), 4-31. https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1424562
Kauppi, N. (2018). The global ranking game: Narrowing academic excellence through numerical objectification. Studies in Higher Education, 43(10), 1750-1762. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1520416
King-Domínguez, A., Llinas-Audet, X., & Améstica-Rivas, L. (2018). Rankings universitarios como medida de calidad: análisis comparado en Latinoamérica. Revista venezolana de gerencia, 23, 218-237. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistavenezolanadegerencia/2018/vol23/esp1/12.pdf
López, A. P., & Martínez, A. P. (2018). Rankings universitarios. Evitando perseguir fuegos fatuos. Estrategia y Gestión Universitaria, 6(2), 112-125. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/1220
López, L. A. Á., & Marquez, C. Z. (2020). Gestión institucional de la Universidad Autónoma de Baja California frente a los indicadores de calidad de los rankings globales. EDUCATECONCIENCIA, 26(27), 79-100. https://doi.org/10.58299/edu.v26i27.262
Luque-Martínez, T., Faraoni, N., & Doña-Toledo, L. (2018). Meta-ranking de universidades. Posicionamiento de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 41 (1): e198. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1456
Luque-Martínez, T., Faraoni, N., & Doña-Toledo, L. (2020). Los rankings académicos y la distribución por género de las universidades. Revista Española de Documentación Científica, 43(2), e261-e261. https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1663
Macazana Fernández, D. M., Romero Diaz, A. D., Vargas Quispe, G., Sito Justiniano, L. M., & Salamanca Chura, E. C. (2021). Procedimiento para la gestión de la internacionalización de la educación superior. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2585
Marques, C. Z., Hernández, P. M., Leyva, S. L., & López, L. A. Á. (2018). Adaptabilidad de las estrategias universitarias latinoamericanas a los estándares propuestos por los indicadores de los rankings internacionales. RIESED-Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2(8), 151-171. http://www.riesed.org/index.php/RIESED/article/view/108
Mensah, J. (2019). Sustainable development: Meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: Literature review. Cogent Social Sciences, (5), 1-21. https://doi.org/10.1080/23311886.2019.1653531
Nash, M., & Churchill, B. (2020). Caring during COVID‐19: A gendered analysis of Australian university responses to managing remote working and caring responsibilities. Gender, Work & Organization, 27(5), 833-846. https://doi.org/10.1111/gwao.12484
Oregioni, M. S. (2016). Aportes conceptuales sobre internacionalización universitaria: Una mirada desde América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/114966
Puerta, J. G., & Moya, E. C. (2012). La internacionalización de la Educación Superior. El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 389-414.
Quintero, J.A. (2020). La internacionalización de la educación superior: ¿y la medición para cuándo? https://www.iesalc.unesco.org/2020/03/07/la-internacionalizacion-de-la-educacion-superior-y-la-medicion-para-cuando/
Ramírez Céspedes, Z. (2018). El estudio de la visibilidad académica a través de los rankings de universidades. Una revisión bibliográfica. Alcance, 7(18), 93-111. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2411-99702018000300093&script=sci_arttext
Reinoso, A. F., Portocarrero, J., & Herrera, E. (2021). Desafíos de digitalización para la internacionalización de la educación superior en los países de la Comunidad Andina. Documentos de trabajo (Fundación Carolina): Segunda época, (46), 1. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8024349.pdf
Rodríguez Bulnes, M. G., Vences Esparza, A., & Flores Alanís, I. M. (2016). La internacionalización de la educación superior. Caso UANL. Opción, 32(13), 560-582. http://eprints.uanl.mx/25106/
Roldan-Valadez, E., Salazar-Ruiz, S. Y., Ibarra-Contreras, R., & Rios, C. (2019). Current concepts on bibliometrics: a brief review about impact factor, Eigenfactor score, CiteScore, SCImago Journal Rank, Source-Normalised Impact per Paper, H-index, and alternative metrics. Irish Journal of Medical Science (1971-), 188, 939-951. https://doi.org/10.1007/s11845-018-1936-5
Rose, H., & McKinley, J. (2018). Japan’s English-medium instruction initiatives and the globalization of higher education. Higher Education, 75, 111-129. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0125-1
Ruiz, D. J. E., Calero, G. S., & Gonzalez, N. C. (2020). Análisis prospectivo estratégico de la educación superior en Colombia. Cultura educación y sociedad, 11(1), 177-196. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.13
Sánchez, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria,13(1), 102-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
Sánchez, O. (2022) La importancia de la internacionalización en los rankings. Conferencia en el Segundo Congreso de la Comisión de Internacionalización. Universidad Anáhuac de México. https://www.anahuac.mx/mexico.internacionalización/
Sebastian, J. (2017). Dilemas en torno a la internacionalización de la educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 21(21), 119-145. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/30
Unión de Universidades de América Latina (UDUAL) (2022). III Conferencia Mundial de Educación Superior de la UNESCO. Reformular los ideales y prácticas de la educación superior para asegurar el desarrollo sostenible del planeta y de la humanidad. Barcelona, España. https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=www.unc.edu.ar/sites/default/files/UDUAL_Barcelona_febrero_final.pdf
Vernon, M. M., Balas, E. A., & Momani, S. (2018). ¿Are university rankings useful to improve research? A systematic review. PloS one, 13(3), e0193762. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193762
Villavicencio Plasencia, M. V. (2019). Internacionalización de la educación superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y desarrollo, 162(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0252-85842019000200011&script=sci_arttext
Villavicencio, M.V. (2020). La internacionalización en el sistema del ministerio de educación superior. Estrategia para su perfeccionamiento. [Tesis doctoral, Universidad de La Habana].
World University Rankings (2022). The Times Higher Education World University Rankings 2022. https://www.timeshighereducation.com/w%C3%B2rld-university-rankings/2022
Yuan, C. (2019). Measuring University Internationalization: Indicators across National Contexts. Part of the book series: Palgrave Studies in Global Higher Education (PSGHE). https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-21465-4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.