Online improvement from science and innovation. Experience in a branch school
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8021681%20Keywords:
online improvement, science, technology, innovationAbstract
Introduction: there is a marked interest in the university-business relationship from science, technology and innovation, which reinforces the urgency of online, B-learning or hybrid training. These demands underline the importance of the proposal, based on a program conceived in correspondence with the social mandate of the School Branch of the Transportation Sector-PREGER, for the implementation of the system for sustainable transportation management based on science and innovation and on compliance with the National Economic and Social Development Plan until 2030. Objective: assess the results of the validation of the online improvement program to strengthen training and capacity-building actions in innovation policy and management (PGI). Method: a group of methods were used such as a systemic structural-functional, analytical-synthetic approach, survey, interview and methodological triangulation. Results: the developed program is succinctly shown, evidence of its implementation from the Moodle platform, and the main results obtained in the piloting carried out with 11 managers of the School Branch of the Transport Sector, completely online. Conclusion: it is imperative to continue achieving transformations within the framework of online improvement through science and innovation, because they contribute favorably to raising levels in educational contexts.
Downloads
References
Álamo, P. G. (2018). Cuando la integración de las TIC implica a la comunidad educativa. El Diario de la educación. http://eldiariodelaeducacion.com/blog/2018/03/27/cuando-la-integracion-tic-implica-a-la-comunidad-educativa-al-completo
Alonso, L., Larrea, J., Bazurto, J., Vera, E., & Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio Mecánica Industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40 (29), 16-21. https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/19402916.html
Alonso, L., Moya, C., Vera, M., Corral, J., & Jimmy, J. (2020). Vínculo universidad–empresa: vía para la formación profesional del estudiante. Revista Espacios, 41 (13) ,14-23. http://www.revistaespacios.com/a20v41n13/a20v41n13p14.pdf
Arias, J. A. (2019). Uso del exelearning, aplicación de contenidos digitales y su relación con el proceso de aprendizaje en la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Educación]. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/2849
Bedregal-Alpaca, N., Padron-Alvarez, A., Castañeda-Huaman, E., & Cornejo-Aparicio, V. (2020). Diseño de actividades cooperativas en asignaturas universitarias de enseñanza-aprendizaje: Elaboración de una propuesta. Revista internacional de informática avanzada y aplicaciones, 11 (4). https://pdfs.semanticscholar.org/6759/7e68417a888fec98cde910d8d580da404606.pdf
Beltrán, A., & Lagarda, E. (2015). Propuesta de un modelo de vinculación para una universidad basada en la triple hélice. RGN, 3 (6), 45-62. https://ssrn.com/abstract=2659316
Cabero‐Almenara, J., Guillén‐Gámez, F. D., Ruiz‐Palmero, J., & Palacios‐Rodríguez, A. (2022). Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53 (1), 41-57. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bjet.13151
Carvajal, R. P., Romero, A. J., & Álvarez, G. (2017). Estrategia para Contribuir a la Implementación de la Formación Dual de los Profesionales de Ciencias Empresariales en las Pequeñas y Medianas Empresas de la Provincia Tungurahua, Ecuador. Formación universitaria, 10 (5), 29-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6143346
Cichosz, M., Wallenburg, C. M., & Knemeyer, A. M. (2020). Digital transformation at logistics service providers: barriers, success factors and leading practices. The International Journal of Logistics Management, 31(2), 209-238. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJLM-08-2019-0229/full/html
Consejo Nacional de Innovación. (2022). Aspectos conceptuales para el desarrollo de actividades de formación y capacitación en Política y gestión de la innovación.
Delgado, M. (2017). Temas de Gestión Empresarial (Vol. II. Innovación en la gestión empresarial). La Habana. Editorial Universitaria Félix Varela.
Hopkins, J. L. (2021). An investigation into emerging industry 4.0 technologies as drivers of supply chain innovation in Australia. Computers in Industry, 125, 103323. https://doi.org/10.1016/j.compind.2020.103323
Marimon-Martí, M., Cabero, J., Castañeda, L., Coll, C., de Oliveira, J. M., & Rodríguez-Triana, M. J. (2022). Construir el conocimiento en la era digital: retos y reflexiones. Revista de Educación a Distancia (RED), 22 (69). https://doi.org/10.6018/red.505661
Martínez, L., Oyarvide, R. T., Rosales, F. S. & Bustos, M. M. (2019). Proceso de gestión de la relación universidad-empresa en la Universidad Técnica «Luis Vargas Torres». Mendive. Revista de Educación, 17 (3), 373-392. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000300373&lng=es&tlng=en
Maskuriy, R., Selamat, A., Maresova, P., Krejcar, O., & David, O. O. (2019). Industry 4.0 for the construction industry: Review of management perspective. Economies, 7(3), 68. https://doi.org/10.3390/economies7030068
Morales-Gualdron, S.T. & Giraldo, A. (2015). Análisis de una innovación social: el Comité Universidad Empresa Estado del Departamento de Antioquia (Colombia) y su funcionamiento como mecanismo de interacción. Innovar, 25 (56), 141-152. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n56.48996
Padrón Alvarez, A., Bedregal-Alpaca, N., Rodríguez J., & Torres Fernández, C. (2022). Diseño de secuencias didácticas para el fortalecimiento de la creatividad y el compromiso en la formación online. Editorial DYKINSON.
Paz, I., & Padrón, A. (2020). La transformación curricular por competencias: una propuesta desde la integración y la participación de los docentes. Revista Referencia Pedagógica, 8 (2), 235 – 250p. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/214
Ricardo, H., Rodríguez, B., León, J. L. & Medina, A. (2021). Bases y oportunidades de la vinculación universidad-empresa. Revista Universidad y Sociedad, 13 (1), 300-306. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100300&lng=es&tlng=es
Rodríguez, A., Puig, R. A., & Padrón, A. (2021). La praxis y el aprendizaje de los docentes en educacion superior desde la metodologia participativa. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 9 (3), 170-187. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3509
Rodríguez, L. & Padrón, A. (2021). El trabajo metodológico en ingeniería y gestión de software mediante entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Referencia Pedagógica, 9 (1), 63-75. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422021000100063&lng=es&tlng=es
Sarmiento, S., Nava, V., Carro, J., & Hernández, C. (2018). Estudio comparativo de los factores de innovación en la pequeña y mediana empresa de manufactura textil. Contaduría y administración, 63 (3). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1268
Sjödin, D., Parida, V., Jovanovic, M., & Visnjic, I. (2020). Value creation and value capture alignment in business model innovation: A process view on outcome‐based business models. Journal of Product Innovation Management, 37(2), 158-183. https://doi.org/10.1111/jpim.12516
Velez, I., Afcha, M., & Bustamante, M. A. (2019). Cooperación Universidad - Empresa y su efecto sobre el Desempeño Innovador Empresarial. Información tecnológica, 30 (1), 159-168. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100159
VII Congreso Partido Comunista de Cuba. (2017). Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. La Habana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.