Role of pre professional practices in the management of formative research of higher education, 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10565486

Keywords:

formative research, pre-professional practice, investigative processes, higher education, Peru

Abstract

Introduction: The pre-professional practice establishes links between the academic and the investigative processes with corporations and society in general. It contributes to the consolidation of formative research in higher education students based on their theoretical-critical reflections, self-learning and problematic situations that must be solved through researches at an exploratory level. Objective: The study analyzed the role that formative research practices play in students and teachers of the Faculty of Administration and Tourism. Method: A descriptive investigation was carried out, a quantitative approach and the empirical method and synthetic analysis were used. The insight of students and teachers about the research management developed were taken into account through the surveys. Results: The main results indicate that the most important factor in management is the exploratory research processes in students. Also, the most important factors in formative research in professors are the investigative activities in the classroom. Conclusion: The research managed by formative research in pre-professional practice and the exploratory investigation are the most important for students and investigative activities are essential for teachers in the classroom. The use of techniques is the least developed process by students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almonacid, R., & Fernández-Marto, M. (2022). La “investigación formativa” en el estudio multidisciplinar del patrimonio arquitectónico y urbanístico”. Revista Internacional de Humanidades, 15(4), 1-4. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4253

Arango-Montes, R. & Gómez-Giraldo, J. (2021). Experiencias de los Semilleros de Investigación de la Universidad de Antioquia Seccional Oriente: Aprendizajes y Perspectivas. Uni-pluriversidad, 21(1),1-17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.05

Asis López, M. E., Monzón Briceño, E., & Hernández Medina, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/ article/view/2676

Cedeño Sánchez, L. V., & Santos Naranjo, J. (2017). La práctica pre-profesional: vía para la formación profesional integral desde sus incidencias en la investigación. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 109-114. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Cortés Cortés, M. I., Norman Acevedo, E. E., & Ortiz Rodríguez, D. A. (2019). Caracterización de proyectos de investigación formativa de programas virtuales del Politécnico Grancolombiano. Revista electrónica de investigación educativa, 21 (19), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e19.1992

Dikin, K. & Griffiths, M. (1997). Disegning by dialogue.Washington: Academy for educational Development.

Espinoza, E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado,16 (74), 45-53.

Fabián, E. (2012). Investigación formativa I: cómo aprender investigación científica y tecnológica. Lima: Kleiser.

García, N. M., Paca, N. K., Arista, S.M., Valdez, B.B., & Gómez, I.I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de investigaciones Altoandinas, 20(1), 125-136. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.336

García, R. (2020). La investigación formativa, los semilleros estudiantiles y la capacidad sanitarista cotransformadora en la carrera de Medicina. Mediciego, 26(1), 1842. https://www.medigraphic.com/pdfs/mediciego/mdc-2020/mdc201a.pdf

Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología. 190-192 https:// file:///D:/descargas/FORMACION_DE_HABILIDADES_PARA_LA_INVESTIGACION_DES.pdf

Gómez, B. R. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas (col), (18), 195-202. https://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.Jsp?!Cve=105117890019

https://Conrado.ucf.edu.cu/index.php/Conrado/article/view1332

López Falcón, A., Ramos Serpa, G., & Gómez Armijos, C. (2018). La investigación formativa: naturaleza y vínculos recíprocos con la investigación generativa en la educación superior. Uniandes Episteme, 5, 966–983. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1531

Macedo, J. (2022). Investigación Transdisciplinaria Sostenible. Mar Caribe p.24 https://www.calameo.com/read/007217790fa00e46d43c3

Mamani-Benito, O., Carranza Esteban, R. F., Hernández-Vásquez, R., Tito-Betancur, M., Turpo Chaparro, J., & Torres-Miranda, J. (2022). Producción latinoamericana sobre investigación formativa en Scopus. Educación Médica Superior, 36(4), e3135. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412022000400001&script=sci_arttext

Molina-Hurtado, Y., & Fonseca-Gordillo, J. (2019). La investigación formativa contable en universidades de Tunja. Revista de Investigación, Desarrollo e innovación, 10 (1), 93-106. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n.2019.10014

Pirela, J. Pulido, N. Mancipe, E. (2016). Investigación formativa en los estudios de información documental. Ediciones Unisalle. https://www.google.com.pe/books/edition/Investigaci%C3%B3n_formativa_en_los_estudios/WVz5DwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&printsec=frontcover

Puig, M., Hila, A., Salvat, B., & Simón, B. (2020). Competencia investigadora e investigación formativa en la formación inicial del docente. Contextos educativos. Revista de educación, (26), 239-259. https://doi.org/10.1872/con.4326

Restrepo, B. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidadNómadas.pp.195-202. Editora Mar Caribe http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/Art PdfRed.Jsp¡Cve=105117890019

Restrepo, B. (2017). Conceptos y aplicaciones de la educación formativa y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/investigacion%C3%B3n-formativa-Colombia.pdf

Sell, G.R. (1996). Using technology and distance instruction to improve post secundary education. University of Northern lowa.

Soto-Suazo, M. (2022). Investigación formativa. Journal of health and medical science, 8 (3). pp.139-140. https://johamsc.com/? v=vn&numid=3

Tobón-Marulanda, F., López-Giraldo, L. & Londoño-Arroyave, C. (2019). Investigación formativa y prácticas académicas integradoras en el marco de la Responsabilidad Social Universitaria: Un análisis a partir de metodología mixta. Entramado, 15 (2), 188-200. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.5693

Turpo-Gebera, O., Quispe, P., Paz, L., & Gonzales-Miñan, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educao e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046215876

Valero-Ancco, V. (2021). La investigación formativa en la universidad. Revista Latinoamericana Ogmios, 1(1), 7-8. htpss://doi.org/10.53595/rlo.2021.1.001

Velandia, C., Serrano, F., & Martínez, M. (2021). Evaluación de la investigación formativa: Diseño y validación de escala. Revista Electrónica Educare, 25 (1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.3

Walker, D.F. (1992). Methodologycal issues in educational research. Distance education, 36(1). 1-4. https://doi.org/10.1080/01587919.2015.1030097

Published

2024-01-30

How to Cite

Espinoza Maguiña, M. R. ., Silvia Figueroa, S. I. ., & Salinas Gamboa , J. G. (2024). Role of pre professional practices in the management of formative research of higher education, 2023. Estrategia Y Gestión Universitaria, 69–86. https://doi.org/10.5281/zenodo.10565486

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica