University community’s insight on the 2022 self-auditing at the National Polytechnic University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10565339

Abstract

Introduction: According to Law 704, Nicaraguan Higher Education Institutions carry out self-auditing processes for continuous perfection. Objective: To analyze the university community’s insight on the self-auditing of minimum quality at the National Polytechnic University, fundamental for the institutional accreditation process. Method: The quantitative approach was used, of the non-experimental and exploratory cross-sectional type, a simple random sample of 91 surveyed out of 105 participants, with a 96% of trust and a 4% of margin of error. Results: The participation, the institutional commitment to implement the recommendations and the authorities’ leadership during the process are rated as “Very High” by 74%, 69% and 68% of the respondents respectively. Likewise, it is noteworthy that 39% of them state that the priority resource to strengthen is human, followed by technological resources at 31%. Conclusion: The perception of the university community about the process was very high, highlighting as strength a great level of commitment of the collaborators, the leadership of the authorities and high technical accuracy. As an opportunity for improvement, feedback on the process is presented, demonstrating progress in the implementation of recommendations and enhancing human talent and technological resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Barojas, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud Salud en Tabasco, 11 (1-2), 333-338. México. https://www.redalyc.org/pdf/487/48711206.pdf

Asamblea Nacional (AN). (2009). Ley No. 704. Ley creadora del Sistema Nacional para el Aseguramiento de la Calidad de la Educación y Reguladora del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. Managua, Nicaragua. https://www.leybook.com/doc/27010

Asamblea Nacional (AN). (2021). Ley No. 1087. Ley de reformas y adiciones a la Ley Nº. 704, Ley creadora del Sistema Nacional para el Aseguramiento de la Calidad de la Educación y Reguladora del Consejo Nacional de Evaluación y acreditación. Managua, Nicaragua. https://www.leybook.com/doc/27010

Asamblea Nacional (AN). (2022). Ley No. 1109. Ley Creadora de la Universidad Nacional Politécnica. Managua, Nicaragua.

http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($All)/9E42701CA3C5260D062587E5006AFBEC?O penDocument

Aznar Díaz, I., Trujillo Torres, J. M., & Cáceres Reche, M. D. P. (2021). Recursos tecnológicos aplicados a la educación primaria y pedagogía: teoría y práctica. Wolters Kluwer España. https://elibro.net/es/lc/unp/titulos/196417

Becerra Lois, F. Á., Andrade Orbe, A. M., & Díaz Gispert, L. I. (2019). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación: Universidad de Otavalo, Ecuador. Actualidades investigativas en educación, 19(1), 571-604. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032019000100571&script=sci_arttext

Bernal Ruiz, J. A., Wanceulen Ferrer, A., & Wanceulen Moreno, J. F. (2018). 400 juegos y ejercicios de imagen y percepción corporal. Wanceulen Editorial. https://elibro.net/es/ereader/unp/106613?page=1

Cabesa España, E. E., & Quimí Carmona, L. D. (2022). Recursos tecnológicos para el desarrollo de destrezas cognitivas. [Tesis de Licenciatura, Universidad de Guayaquil]. https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/7dc3d994-a2fa-4318-a5ed-7b06473b20ef/content

Cifuentes, G., & González, L. F. (2021). Lineamientos para diseñar y evaluar portafolios: guía práctica para valorar el trabajo académico en contextos universitarios. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=B3Z-EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=importancia+de+los+procesos+de+autoverificaci%C3%B3n+universitaria+&ots=HZJzU9XeJs&sig=J6YANJQkoywoyD8tpMCSptT1snY#v=onepage&q&f=false

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA). (2021). Guía para Autoverificación de Obligaciones establecidas en el Arto. 10 de la Ley 704. Managua, Nicaragua. https://www.cnea.edu.ni/sites/default/files/2021-07/Guia%20autoverificacion%20PVO_IES.pdf

Consejo de Normas internacionales de Auditoría y Aseguramiento (IAASB) (2009). Norma Internacional de Auditoría 500. Evidencia de Auditoría. https://www.aplicaciones-mcit.gov.co/adjuntos/niif/20%20-%20NIA%20500.pdf

Gil Álvarez, J. L. & Morales Cruz, M. (2018). Evaluación y calidad de la educación. Editorial Universo Sur. https://elibro.net/es/lc/unp/titulos/120857

Gutiérrez, J. M., Alizo, M. A., Morales, M., & Romero, J. (2016). Planificación estratégica situacional: Perspectiva de una unidad científica universitaria. Revista Venezolana de Gerencia, 21(76), 607-626. https://www.redalyc.org/pdf/290/29049487003.pdf

Espinoza Freire, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000400389&script=sci_arttext&tlng=pt

Hernández Arteaga, I., Unriza Puin, M. E., Llanez Anaya, H. F., Simanca Herrera, F. A., & Angarita Becerra, L. D. (2019). Cultura de paz: concepciones, percepciones y compromisos. Bogotá: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://doi.org/10.16925/9789587601961

Herrera, M. (2022). El Talento Humano en las Organizaciones. nidades de Apoyo para el Aprendizaje. CUAIEED/Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM. https://uapa.cuaieed.unam.mx/sites/default/files/minisite/static/2ec2cc2c-87d8-47b3-a098-41b633898aa3/Contenido/index.html#introduccion

Hincapié-Montoya, S. M, Zuluaga-Correa, Y. C., & López-Zapata, E. (2018), Liderazgo transformacional y mejoramiento continuo en equipos de trabajo de pymes colombianas, Revista Venezolana de Gerencia, 23(83), 649-664. https://www.redalyc.org/journal/290/29058775009/html/

ISO 9001:2015, Sistema de Gestión de la Calidad – Requisitos

Martinez Urueña, A., & Mateus Moreno, M. (2020). Importancia del talento humano y herramientas tecnológicas en el desarrollo organizacional, para la mejora de la productividad laboral. Revista Ingeniería, Matemáticas Y Ciencias De La Información, 7(14), 117 - 126. https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/ingenieria/article/view/672

Parra Velasco, L. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico. Universidad del ISTMO. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf

Payán Villamizar, C. M., Leal Márquez, D., & León Giraldo, H. O. (2020). Modelo de autoevaluación en procesos de calidad académica. Acreditación de alta calidad. Experiencias de la Universidad del Valle. Universidad del Valle. https://hdl.handle.net/10893/21029

Pirela Morillo, J., Almarza Franco, Y., Ojeda Pérez, R., Correa Salazar, L., Montoya Gómez, J., Arciniegas Rojas, G., Corrales Álvarez, J., Villamil Jiménez, L., Rodríguez Andrade, R., Venegas Cortés, C., Rendón, M., Pérez O., Pico Bonilla, C., Rincón Ussa, L., Triana Rodríguez, J., Rojas, A., Gómez, H., Rey Rodríguez, J. & Escobar Otero, C. (2021). Innovación didáctica para la educación superior. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1089&context=libros

Sánchez Mateo, P. A. (2019). Importancia de los recursos tecnológicos educativos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Diseño de un Software educativo. [Tesis de Licenciatura, Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/43094

Serrano Martínez, L., Albert Pérez, C. & Soler Guillén, Á. (2022). El valor económico del capital humano en España y sus regiones. Fundación BBVA. https://elibro.net/es/ereader/unp/227333?page=16

Universidad Politécnica de Nicaragua (UPOLI). (2015). Informe final del Proceso de Autoevaluación Institucional con fines de mejora 2013-2015. Managua, Nicaragua.

Universidad Politécnica de Nicaragua (UPOLI). (2019). Informe final de cumplimiento del Plan de Mejora Institucional 2016-2018. Nicaragua.

Published

2024-01-30

How to Cite

González Castro, G. ., Rivera Gómez, C. ., & Cortez Otero, R. (2024). University community’s insight on the 2022 self-auditing at the National Polytechnic University . Estrategia Y Gestión Universitaria, 48–68. https://doi.org/10.5281/zenodo.10565339

Issue

Section

Artículo de investigación científica y tecnológica