Students' perceptions of the research competencies and experiences developed in their university education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13936535%20Keywords:
Social Sciences, Natural Sciences, education, training, researchAbstract
Introduction: in increasingly competitive environments, research training poses a challenge for the university community. Therefore, academics must implement strategies that enable the development of research competencies in students. Objective: to identify students' perceptions regarding the research skills acquired during their university education. Method: a descriptive study was conducted. A questionnaire with both open and closed questions was administered to students from the Social Sciences and Natural Sciences faculties at UNAN-Managua. Results: there is a positive assessment of the development of research skills during university education, with 48% of opinions falling into the excellent category, followed by 44% in the very good category. Additionally, 98.1% of study participants expressed a desire to conduct further research, and 92.3% indicated an interest in collaborating with their professors on research projects. Conclusion: according to the students' perceptions, they have acquired a set of research skills and experiences during their university education that will enable them to address and solve socio-emotional, didactic, disciplinary, and pedagogical challenges in their future professional contexts.
Downloads
References
Aular de Durán, J., Marcano, N., & Moronta, M. (2009). Competencias investigativas del docente de educación básica. Laurus, 15(30), 138-165. https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651007.pdf
Ayala, O. (2020). Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 2(4), 668-679. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.011
Balleisen, E. J., Howes, L., & Wibbels, E. (2024). The impact of applied project-based learning on undergraduate student development. Higher Education, 87(4), 1141-1156. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01057-1
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. (3ra edición). Pearson Educación. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf
Chávez Vera, K. J., Calanchez Urribarri, Á. V. Tuesta Panduro, J. A., & Valladolid Benavides, A. M. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 426-434. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000100426&script=sci_arttext&tlng=pt
Correa de Molina, C., González Velasco, J. M., Gallego Quiceno D., & Porto Solano A. (2018). Formación en investigación: Desarrollo de competencias investigativas. Universidad Simón Bolívar. https://bonga.unisimon.edu.co/server/api/core/bitstreams/18339b7f-6663-4926-b003-172e50976916/content
De Durán, A., Marcano, N., & Moronta, N. (2009). Competencias investigativas del docente de educación básica. Revista Laurus, 15(30), 138-165. https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651007.pdf
Delgado Suaña, G. M., Vera Muñoz, E. L., Mendoza Ramos K. L., Carrasco Ortiz, D. P. (2020). Competencias esenciales del investigador científico del siglo XXI. https://www.repalain.com/wp-content/uploads/2024/06/Competencias-esenciales-del-investigador-cientifico-del-siglo-xxi.pdf
Espinoza, E., Rivera, A., & Tinoco, N (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Atenas, 1(33). https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478049736004/478049736004.pdf
Hernández Navarro M. I., Panunzio, A. P., Daher Nader, J. M., & Royero Moya, M. A. (2019). Las competencias investigativas en la educación superior. Revista Científica Yachana, 8(3). https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v8.n3.2019.610
Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H., & Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (2), 242-255. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927662
Isaza, Á., Suárez, B., González, C., Ospina, P., Velasco, M., & Ocampo, F. (2010). Interés de los estudiantes de medicina por la investigación. CIMEL Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana, 15(1), 9-13. https://www.redalyc.org/pdf/717/71720941003.pdf
Jaik Dipp, A. (2013). Competencias investigativas: una mirada a la Educación Superior. Durango. ReDIE. https://inie.ucr.ac.cr/descarga/KOHA-PDF/competenciasinvestigativas%20(1).pdf
Lee, N. Y., Wang, Z., & Lim, B. (2024). The development of critical thinking: What university students have to say. Teaching in Higher Education, 29(1), 286-299. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1973412
Márquez Valdés, A., Delgado Farfán, S., Fernández Cáceres., & Acosta Bandomo, R. (2018). Formación de competencias investigativas en pregrado. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 5(2), 44-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6741250
Marrero Sánchez, O., Pérez Zulueta., M. (2014). Competencias investigativas en Educación. Revista Científica RES NON VERBA 4 (56). https://biblio.ecotec.edu.ec/revista/edicionespecial/COMPETENCIAS%20INVESTIGATIVAS%20EN%20LA.pdf
Moreira Moreira, L. M. Cano Lara, E. D. Morcira Roca J. A. (2021). Formación basada en competencias investigativas en estudiantes de pregrado en Latinoamérica. FIPCAEC. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v6i1.36
Moreno Bayardo, M. G. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. Revista Electrónica Iberoamérica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3 (1). https://www.redalyc.org/pdf/551/55130152.pdf
Núñez Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa; percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40 (41). https://acortar.link/nWtjBc
Pallant, J. I., Pallant, J. L., & Jopp, R. (2024). The case for scaling authentic learning across undergraduate and postgraduate research skills courses. Teaching in Higher Education, 29(6), 1442-1459. https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2066468
Paz, C. L., & Estrada, L. (2022). Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e09, 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8868149
Pinto De Matute, A., (2021). La formación ciudadana en el contexto universitario: Una mirada axiológica. Revista arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 48 (248-262). https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/06/Ed.48248-262-Pinto-Alcira.pdf
Pinto Santos, A., & Cortés Peña, O. (2017). ¿Qué piensan los estudiantes universitarios frente a la formación investigativa? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 57-75. https://riunet.upv.es/handle/10251/93866
Prosekov, A., Morozova, S., y Filatova, V. (2020). A Case Study of Developing Research Competency in University Students. European journal of contemporary education, 9(3), 592-602. https://eric.ed.gov/?id=EJ1272421
Roman, A. (2021). Research competencies and performance of higher education institutions (HEI) faculty. International Journal of research publications, 78(1), 37-44. https://doi.org/10.47119/IJRP100781620211975
Vallejo, B. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Educación médica superior, 34(2). http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n2/1561-2902-ems-34-02-e1579.pdf
Velásquez, M. R., Abreu, M., Andrade Santamaría, D. R., Jiménez Martínez, R., & Cisneros Zúñiga, C. P. (2109). Desarrollo de competencias investigativas formativas: retos y perspectivas para la Universidad. Dilemas Contemporáneos: Educación Políticas y valores, (3), 1-26. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1472
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrategia y Gestión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.