Exercise system for take-off strength in the long jump
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14225618Keywords:
exercise system, long jump, physical education, sport for all, takeoff forceAbstract
Introduction: The insufficiency of the conditional strength physical capacity has caused a low rate of development in the athletes of the sport for all, from the Honorato del Castillo school, category 11-12 years, of the Ciro Redondo Municipality, which has motivated to introduce experimental, the practice of the long jump, with the introduction of a system of exercises to educate the strength of the take-off leg and motivate athletes to achieve better sports results, proposing the Objective: to design a system of exercises for teaching technique of strength in the take-off leg of the long jump, category 11-12 years, of the Ciro Redondo Municipality, Method: the feasibility of the exercise system is valid from the experimental study, which is based on theoretical and empirical methods, which They enrich the knowledge and practice of the topic covered in the athletics area of sport for all; Results: in general, the effectiveness of the exercise system applied was achieved, achieving an increase in the physical capacity and strength of the take-off leg for the long jump of the athletes under investigation. Conclusion: with the implementation of the exercise system, it is possible to increase the power of the take-off leg from the improvement in the effectiveness of the technique and thus the increase in sports results.
Downloads
References
Beltrán A., Arrieta Silgado, R, y Arrieta Romero, J. (2019). Programa de entrenamiento para el desarrollo de las capacidades físicas con potencial detectado para el atletismo de los estudiantes del casco urbano del municipio de Purísima entre las edades de 13 y 14 años. Sincelejo: CECAR. https://repositorio.cecar.edu.co/entities/publication/6b0e4c30-b6b2-4905-b575-3ade1504d7ba
Collazo Garay, B. C., Almenares Pujadas, E. A. y Sánchez, G. (2020). Comportamiento de la potencia anaerobia alactácida en las diferentes divisiones de pesas en la etapa especial. Revista Cubana de Medicina del Deporte y la Cultura Física, 4(3). https://www.revmedep.sld.cu/index.php/medep/article/view/358
Gómez Mármol, Alberto y Valero Valenzuela, Alfonso. (2013). El atletismo desde una perspectiva pedagógica. Acción motriz, 11(1), 39-46 https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/64
Lorences González, J. (2005). Aproximación al sistema como resultado científico. Villa Clara, Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas ISP “Félix Varela”. página 60-74.
Muñoz Díaz, J. (2003). El desarrollo y seguimiento de las cualidades físicas básicas en la enseñanza primaria. Revista digital efdeportes.com, 9(67). https://www.efdeportes.com/efd67/cualid.htm
Ortega, F., Ruiz, R. y Castillo, M. (2013). Actividad física, condición física y sobrepeso en niños y adolescentes: evidencia procedente de estudios epidemiológicos. Endocrinología y Nutrición, 60(8), 458-469. https://dx.doi.org/10.1016/j.endonu.2012.10.006
Ruales Mesa, L. y Vázquez Herrería, W.H., (2022). La condición física de estudiantes de bachillerato de la unidad educativa “Alfonso Herrera” y su percepción de las clases virtuales de educación física durante en el confinamiento. [Tesis de Maestría, Universidad de Otavalo]. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/bitstream/52000/754/1/PP-EDU2-2022-051.pdf
Suntasig, M. (2018). Los juegos pre-deportivos en la velocidad de los estudiantes del 3er A.B.G.U. de la unidad educativa provincia de Cotopaxi. [Proyecto de investigación previo a la obtención del Título de Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención Cultura Física, Ambato-Ecuador]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/27846/1/0503628299%20Mayra%20Gabriela%20Suntasig%20Muso.pdf
Tomalá Pozo, J. D. y Paula Chica, M. G. (2024). Programa de atletismo para mejorar la condición física en los estudiantes de Educación Básica. Ciencia y Educación, 5(8.1), 92-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.13623878
Torres Pérez, L., León Vázquez, L. y Hernández Valdés, M. (2022). Pedagogía de la iniciación deportiva: Actividades Motivacionales para los niños en edad escolar. Olimpia, 19(2), https://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292987018/html/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad & ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.